AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.778

Läckande ac kompressor E34

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Var och fyllde systemet för 6 veckor sedan, blev kallt och fint i bilen. Märkte ganska omgående att det läckte ut en gulaktig vätska från kompressorn där rören går in, dvs på ovansidan.

På kylexperten sa de att kondensatorn måste bytas för 4.300:- men den gör väl inte att kompressorn blir tät? Det var ytterst lite spårmedel på kondensatorn och väldigt mycket på kompressorn och på insidan skärmen. Är det inte bara en oring somskallbytas där rören går in i kompressorn?

Tacksam för svar eller tips.

MVH
Daniel

"när det händer, händer det fort, Autobahn"
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
hej hej.... på dett ämne känner jag mig hemma då jag har fått riva hela skiten pga skuren kompressor..... mycket riktigt sitter det tätningar/packningar under kopplingarna som kan ha gett med sig i ditt fall och är det bara dem som gett med sig kan du skatta dig lycklig..... sen att du har spårämne kring kondensorn är ju mindre roligt.... kan vara tätningarna till den också eller så är den kass.... en ny är inte så dyr om du köper en pirat 1000+.... om du ska fixa tätningarna själv så beställ nya och ta fram insex nycklarna ... bmw kommer vägra ta emot och fylla ditt system efter egna ingrepp så gör det hos lokala kylfirman.... lossa på kopplingarna försiktigt till det börjar pysa och håll dig sedan undan tills det slutat .... byt sedan ut tätningarna och sätt tillbaka... se till att hålla rent kring kopplingarna och på dem.... gasen är ofarlig men oljan i kompressorn är det inte och det ska inte komma olja ut ur kopplingarna bara gas... men ta det säkra före det osäkra

en ny kompressor får man tag på för 3200 kronor....

hej svejs
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Mycket tack för ditt svar, skall beställa tätningar på måndag.
MVH
Daniel

cl
56
clali
520i Touring -93
Du bör nog åka till samma kylfirma som skall återfylla systemet och be dom tömma systemet istället för att du släpper ut det i luften. Det borde ingå i priset för fyllningen. R134a är förvisso ofarligt ozonlagret men det är en kraftig växthusgas!

//C
ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Varifron kan man beställa tätningarna och anat som man skall byta?
Mvh
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
tätningar brukar alltid finnas hos den lokala kylfirman.. när jag fixade ac:n på min M5:a så fick jag låna hem en hel sortimentlåda med o-ringar.
ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
hall112! Tack för tipset.
Mvh. kamsal
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bmw har även dem packningar till ac:n för dem som är osäkra på storlekarna. Köpte själv en komplett sats
Smiley©
Om det läcker ur anslutningarna ur kompressorn så är frågan om det läcker mellan rören och anslutningen eller mellan anslutningen och kompressorn?
För det är skruvade anslutningar på kompressorn, sitter med insexskruvar, så är det iaf på Seiko kompressorerna.

/Thomas
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Åkte till kylfirman och släppte på trycket, bytte o-ringen på två minuter. Den kostar 11kr på BMW. Har nu fyllt systemet och håller tummarna. Jag skall kolla det Smiley nämner om var ifrån det läcker. Om det inte är O-ringen utan mellan rören det läcker, vad gör man då?

Daniel

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Är det pressningen han menar så är det nog lika att byta hela slangenbiten, tror den kostar ca 1100:-, en kompis bytte.
Smiley©
Tjena Europa Meister!

Vad menar du med att det läcker mellan rören?

Det jag nämnde ovan var att det kan läcka mellan röranslutningen (sitter fast med 2 insexskruvar i kompressorn) och kompressorn (vet ej vad det sitter för packning där). jag märkte en gång när jag drog fast rören på en kompressor att själva anslutningen rörde sig en aning när jag skruvade fast röret i anslutningen, därav tror jag att det kan läcka där lika väl som det kan läcka där O-ringen sitter mellan rör och anslutning.
Skulle det läcka där så får man byta packning där också.
Detta gäller Seiko kompressorer, vet inte hur andra fabrikat ser ut.

/Thomas
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Smiley, det är nog den packningen han bytt? Eller har jag missförstått allt, man blir lite snurrig här när man läser. Den delen som skruvas fast, är det en "platta" som rören sitter fast i? Det sitter säkert en O-ring där bakom.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det stämmer, bytte O-ring. Det kan även läcka i "pressningen" vilket jag inte hoppas.

Daniel

Smiley©
okey... om jag säger så här då: Tittar man på en (Seiko) kompressor så sitter gängade anslutningar på ovansidan på kompressorn, där ni skrivar fast rören, tittar ni på den gängade anslutningen på kompressorn så sitter den fastskruvad med 2 insexskruvar på kompressorn, där emellan kan det läcka antar jag eftersom det är en skarv där också, men jag vet inte hur vanligt det är. Antar att det är mycket vanligare att det läcker genom axeln.

Titta på denna bild så förstår ni nog vad jag menar Länk

Om det läcker i pressningen på rören är det bara att byta rören.

/Thomas
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej du menade den, det var typ så jag menade, fast utan själva slanggängningen, det sitter garanterat en O-ring under de den där plattan med
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
nog för att gasen kan vara en kraftig växthus gas men som det låter så tror jag att det bara är rester kvar av den i systemet.... motvarigt en kraftig brakskit..... resten har försvunnit ut där det läcker och det kan man ju inte göra något åt.... varför då slänga ut pengar på "slatten", kalla mig miljöbov men jag gjorde det inte hos kylfirman

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.