|
|
|
|---|---|
|
Hej , köpte mig en 540 idag,, väl hemkommen så luktar det bensin nedanför min förardörr, jag antar att det går mata eller retur rör där, men det finns inga synliga läckor, det droppar ingenting, men oj vad det luktar. Någon som känner igen problemet ? M.v.h Markus | |
|
Om det är begränad till förardörren så kan det vara nån av rören. Du måste kolla helst med upplyft bil o riktigt bra ljus så syns det allt. Jag hade problem med retur rör på baksidan av tanken som var rostig o det luktade men läckte inte. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
ahhh Idag tror jag mig ha hittat läckan, tanken , den har ny droppat ur sig ca 40 L under natten,, den droppar i bakant, så jag har svårt att se att det kan vara något annat än en rostig/ sprucken tank. Vore mycket tacksam för info och hjälp om tid, problem med att montera ner tanken. M.v.h Markus aka Q-mile |
|
|
Om du har tur så är det rören o då kan det räcka med bensinslag som ersätning o behöver inte plocka ner tanken. Har du otur - då tar det ett par timmar... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Vilken årsmodel är det på 540:n? BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det är en 94:a Grabber,, var i garaget idag och upptäckte följande :=) ... 1. det är en plast-tank,,,, 2. Det går ett rör ut i bakkant som går runt till baksidan ( fram emot motorn dvs ) som verkar vara super rostigt. Jag vet dock inte vad detta rör är, det verkar lite klent för att vara en matar ledning, men jag vet som sagt inte,, alla tips emotaget tacksamt. Markus |
|
|
OK nu blev det enklare. :) Länk Det är avluftningsrör nr 2 om läcker o det finns 2 sätt att fixa det på: 1. Byter hela röret då tanken måste lyftas ner 2. Ersätter en del av röret med en bensinslang. Nr 2 har jag gjort ett par gånger o det går till så här: Verktyg: Helst en hylssats, mejslar, avbitartång eller liknande, 2st slangklämmor 6-10mm, bensinslang 8mm 15-2m lång o några buntband. Tid: så där en timma. Bäst att lyfta bilen på en billyft, montera av bakre fångaren, släppa på tankfästen (nr 6,7,8 på länken) o stödja den med nåt så att du kan komma åt slagkläman (nr 20). Tag ny bensinslang 8mm o montera den där du tag av den gamla, sedan kappa av röret så långt bort/upp det går(avbítar tåg eller liknande går bra med), pressa in i den en "+" mejsel så att den blir rund o dra på slangen, drå att slanklämman. Den gammla rören kan du använda som stöd till slangen genom att fästa den med buntband till den. Montera tillbaka allt. Hoppas att det går att förstå vad jag skrev? :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
FEL! slangen skal vara max 2m inte 15m :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Tackar för hjälpen ! Var på verkstaden med Skrutten idag och får den fixad med nya rör för runt 1500:- , så de får det vara värt, annars hade jag faktiskt din "plan" i tanke till helgen. igen , tack för hjälpen Markus |
|
|
Jag har samma problem och tänkte byta bägge rören, men vad är rör 17 i bild Länk för något, bör man byta den också ? // Anders |
|
Transocean |
Hehe, fick en tvåa på besiktningen pga detta, trodde jag var smart och bytte till nya bensinfilterslangklämmor och visst gick det igenom! Sen blev jag påkörd å nu väntar jag på dommen så att säga innan jag fixar nånting, lutar dock åt en hemmafix om bilen inte pressas...Kan inte ha mer än 40 liter i tanken, resten rinner ur... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.