AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.727

Koppla lågnivå i E39 med "Hifi Loudspeaker system"

Hej!

Ska montera in en liten bas i bagaget på min E39.

Spänningsmatningen är inga problem, utan utmaningen är att få fram en lågnivå.

Har sökt på forument och har inte riktigt blivit klok på vad som behöver och vad som inte behöver göras.

Bilen i fråga är min 523i "med hifi loudspeaker system"
Bilen har originalslutsteg i bagaget, men inte DSP.

Har kollat på mektipset (Länk och sökt på forumet . Och har kommit fram till följande:

Eftersom bilen har originalslutsteg i bagaget finns det befintlig riktig lågnivå i 26pins kontakten (enligt Länk Dessa kablar har jag lokaliserat.

Remote kan jag ta från 12pins kontakten.

Det jag undrar är, kan jag löda in kablar på 26pins kontakten (enligt mektipset) och ansluta RCA-kontakter där, samt sedan bara koppla dessa rakt in på ett externt slutstegs lågnivåingångar?

Är det så enkelt, eller behövs det något mer föra att få det att fungera?

Har läst på forumet om galvaniska avskiljare och jordpunkter till stereon som jag inte riktigt förstår mig på...

Kan någon skapa klarhet i detta?

Har jag tänkt rätt?

Tacksam för svar!
Korrekt länk till mektipset. Länk
Ingen som vet?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du BM24 radio modul så kan du göra enl= Länk
Vad han i din länk menar med: "Eftersom jag har bryggkopplat slutsteget, så satte jag en galvanisk avskiljare mellan RCA kabeln och steget." det förstår jag inte då en galvanisk avskiljare inte har ngt med om steget är bryggkopplat eller inte att göra utan den behövs nog pga att i 26-pin kontakten finns det ingen riktig lågnivå utan det är radio-modulens högnivå som finns där med viss likspänning i sig som gör att man använder en galvanisk avskiljare eller Isolator för att ta bort denna.
Okej. Har jag förstått det rätt att om jag löder in RCA-kontakter direkt på 26pins kontakten och sedan kopplar dem vidare direkt in i en galvanisk avsliljare - Länk Och sedan ansluter den rakt in i lågnivån på ett slutsteg.

Fungerar det då?

Eller är det en för hög signal som finns där?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det kommer funka om du ställer stegets gain lågt , dock kommer du som nämnts tidigare inte att ha riktig lågnivå men ljudskillnaden jämfört med att löda in lågnivå direkt i radio-modulen är inte så himmla stor , speciellt inte om du end skall driva en bas med steget. Har du navi?
Okej, tack! Då tror jag att jag fått kläm på det hela. Skall prova om någon vecka.

Mvh Carl.
Hej igen!

Har nu lödit in RCA-kontakter på 26-pins kontakten.
Samt remote på 12-pins kontakten.

Har dock inte provkört det hela ännu.
Återstår att koppla + samt jord.

Vill bara dubbelkolla, galvanisk avskiljare är väl detsamma som en jordisolator? Har nämligen en sådan från MDS liggande.

Tack på förhand.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja det är samma.
Kan som avslut på denna tråd säga att inkopplingen fungerade alldeles utmäkt. Basen låter ren och kraftfull.

Känns som denna lösning är enklare och kräver mindre skruvande än att löda in lågnivå så stereon, men det kräver att man har slutsteg i bagaget.

Tack för all hjälp! :-)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kul att det blev bra! Det är väl kanske bara värt att löda in riktig lågniva på HU:n om man skall byta ut framsystemet och koppla på ett separat steg på detta då jag tror att det är i mellanregistret och i diskanten som ljud skillnade märks mest.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.