AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.446

BMW handlares ovilja till affärer eller ?

Sida 1 av 2
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag har under senaste 6-7månader tänkt byta bil "möjligen", men har stött på att de flesta handlare är mycket ointresserade och passiva. När jag köpte min 330Ci från BMW Helsingborg för 2år sedan så råkade jag på en aktiv trevlig säljare, men den senaste tiden så är det många som inte ringer tillbaka som de lovat, de svarar inte på mejl etc...

Det ända jag kan tänka mig är att bilar för ca. 400tkr är helt självsäljande och det finns igentligen inte något behov att försöka ta vara på en kund som visar intresse ? ELLER, finns det så många oseriösa låtsas köpare som igenligen inte har råd ?

Hursomhelst, så kan man väl lugnt säga att intresset för 3st bilar har dött för mig bara pga att jag försökt under en vecka att bli seriöst betjänad men inte fått något gensvar. Blir ni utsatta för samma ?

Nu har jag bara ägt en BMW så vet inte om det är ett märkesproblem, eller bara ligger i tiden men mina senaste 6-7bilköp har faktiskt fungerat bättre än vad jag upplever nu...
Bmw säljare är i största allmänhet otroligt djävla dumdryga så jag blir inte förvånad.
Tänk på att det är semestertider, det är lite tufft att sköta mailkorrespondensen om man som exempelvis på BMW Solna är ensam försäljare under semesterveckorna.

Att vara BMW säljare i dessa dagar är en bra grund för magsår. Dom har häcken full så att säga. Och det inte bara under sommaren.

Keep Your Distance!
Och glöm inte för all del att bilförsäljare är inte synonymt med bilintresserad.
Under brinnande högkonjuktur så är nog en entusiast med sina tusen utrustningsfrågor och ändlösa provkörningar och sedermera stenhårda prutande (med ett eventuellt iskallt inbyte), kanske lite för mycket jobb för att sälja EN bil. Vad vet jag??? Det är nog lätt ätt att bli bortskämd när företag slänger sina pengar efter en. Men tiderna lär vända snart...
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

En BMW säljare utryckte sig på följande sätt - Kunskap om bilar, varför då jag säljer skiten bara...

Visa användare
33
olan
325 touring-02
Håller fullständigt med. Har själv varit inne på Bmw både i Solna och Danderyd och säljarna frågar inte ens om man vill ha hjäp. Får dom ingen provision på såld bil eller vad är det frågan om. Var inne på Lexus häromdan där blev man trevligt bemött och säljaren var farligt nära att övertyga mig om en Rx 300.
Ja, inte är det bilfirmorna som ska ha cred för att jag gillar BMW. Verkar som om inbyte av det egna bilmärket är ointressant kanske för att dom stora pengarna drar dom väl in på verkstadsbesöken...?
Tycker bilförsäljare är ett allmänt snorkigt släkte.
Enda undantaget hittills är BMW i Hörby.
Där har jag blivit trevligt bemött dom två gånger jag handlat där

Bmw är rätt okey!!
Hawar
Tror nog att orsaken är som en BMW säljare själv sa till mig, de behöver inte vara "aktiva" eller speciellt trevliga. De säljer ändå.

Kommer man in som entusiast som Powermac skrev högre upp. Så orkar de inte/har tid. De säljer hellre bilen till ngn som är så "krånglig". Mindre jobb

Sen om det är rätt eller fel det kan diskuteras, men så länge de säljer bra så blir det nog ingen skillnad.

Jag köpte en bil hos BMW Group Danderyd, supertrevlig säljare tycker jag. Jag ringde först, fick inget svar. Så jag skickade ett mail och han ringde upp mig på 15 minuter och dagen efter var det affär. Det finns faktiskt säljare som fortfarande är trevliga, men då tror jag det beror mer på deras personlighet. Min erfarenhet är att de äldre "gubbarna" är grinigast, de har ingen ork kvar att engagera sig.

BMW har ju en väldigt produkt som "nästan" säljer sig själv.

Hawar
väldigt bra skulle det stå längst ner
Hawar
Att tillägga, många går in och förväntar sig att "säljaren" ska smöra. Det gör de inte. Det är faktiskt mycket mer hjälpsamma om man själv går in och är trevlig.

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
spider:

Hm? "BMW i Hörby"?? Vilken firma menar du då?

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Finns ingen aukt. BMW i hörby, mårtenssons bil har varit det men det är över 10 år sen.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Helga
En bilförsäljare som inte behöver "sälja" är en ordermottagare.
Bättre att BMW anställer lite folk från KIA, Fiat och Lada. Där kan man inte vara snorkig och ointresserad.

//Helga
Njuren
Håller med om att göteborgarna har en trevligare inställning till kund än övriga ja stött på.

BMW - i nöd och lust?
Hawar
Helga, det är det som är grejen, de behöver inte anställa folk från KIA, Fiat och Lada för de flesta BMW säljare fyller budgeten ändå
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
I semestertider är det praktiskt taget omöjligt att som bilförsäljare hinna med alla kunder, även om man anstränger sig till sitt yttersta. Där jag jobbar har det varit jag och 1-2 säljare under större delen av juli månad. Om säljaren/säljarna sitter upptagna med kund på sina kontor och jag hjälper en tredje så blir det alltid någon som blir lidande. Jag försöker prata med alla som kommer in i hallen men vissa missar man. Vi i bilbranschen är helt vanliga dödliga vi också och kan göra misstag!

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
BMW försäljare Sverige vs BMW försäljare Tyskland =Stor skillnad!!
Buffoon
Det jag förväntar mig är att de ska återkomma när de lovar att ringa upp och att de försöker vara lite hjälpsamma. Har hänt mig flera gånger att jag fått ringa och tjata mig till uppgifter de skulle återkomma med några dagar tidigare och antingen har det då varit fullt upp eller också hann de inte innan semester, jamen lämna över till någon annan då eller hör av dig och säg att du inte hinner!

Självklart kan det vara svårt att hinna ibland men lite respons tillbaka skulle hjälpa så mycket!
Tror Helga menar att säljarna på KIA, Fiat och Lada inte är snorkiga eftersom de då inte skulle sälja några bilar alls...

Tyvärr är det här med snorkiga och okunniga säljare inget unikt för BMW, det finns bland alla märken. Har råkat ut samma typer hos SAAB, Volvo, Mercedes m.fl. Fast på Ford var de trevliga, kanske av samma anledning som KIA handlaren måste vara säljare och inte bara en ordermottagare.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.