AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.865

E46: 330/328 Cab eller 330/328 Cupé?

Sida 1 av 2
bu
193
burner
M2 lci -18
Går i banor att köpa nyare bil nu framöver. Och har kommit fram till att en E46a blir bäst för min del (även om nya 335 cupén vart första alternativ, men pga andra finasieringar så får man "nöja" sig med en E46a)

Har kollat lite på en del annonser på dem flesta motor alternativ på E46 (6orna då) men kommit fram till att 328 är minsta motorn man skulle kunna tänka sig efter provkörning av 320 som kändes bra mycket "slöare" tyvärr. Jag kommer köra rätt mycket (bor i Östersund och jobbat i Stockholm) så kommer bli en del mil.. har en 318 E36a idag som är kalas på alla sätt men vill ha en modernare och "säkrare" bil nu när man kör så mycket. Och vid omkörningar så vill man ha lite kraft att kunna "flyga" om bara så omkörningar blir säkrare därav minst en 328a som jag kommit fram till. Men nu till frågorna!

Vad är bäst att köpa en Cupé eller en Cab med hardtop? en cab med hardtop kostar en del mer men står sig i pris när det är dags att sälja skulle jag gissa på. Har självklart tänkt köra sommar som vinter därav hardtop på cabben i så fall. Men är det några speciella års modellen av E46an man skall passa sig för? hört att 2001-2002 skulle ha en del problem men att dessa bör vara utbytta på garantin om inte annat.
Sedan nästa fråga.. skall man köra på 330 eller 328 motorn.. visst vill man alltid har de värre men de beror ju på vad man hittar för bilar på annonser och priser/utrustning mm då.
Har hört att alla 330 cabbar är utrustade med hartops fäste är detta sant? i så fall så behöver man möjligtvis inte hitta en med hartop men de är fördel så slipper man köpa en som blir en kostnad de med. Ett annat krav som jag har är automat med steptronic då.. så härligt att slippa växla alltså! speciellt när man lång kör och vips hamnar man i bilkö och då är de stor fördel! Men alla som kört eller har automat låda vet nog jag jag pratar om.

Nu blev detta lite långt men sitter på jobbet och jobbar dygn på en lördag!! dvs lite att göra hehe..

/Burner

bu
193
burner
M2 lci -18
Hittat en 330 cab på blocket.. någon som vet något om denna? tyckte den verkar lite misstänksam på pris och allt? Länk

/Burner
den va lite för billig va?
Hawar
Tycker du ska titta, bilar är inte automatiskt dåliga för att de är billiga. Kan vara massa orskaker till det.
kolla så den inte har restskulder den du länkade till...

nästan säker på att 328 inte finns i e46 cabbarna

alla e46 som är svensksålda och de flesta andra är hardtopsförberedda...
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej, tack för svar gabbar! Jo precis det stämmer nog med att 328 inte finns som cab men är inte säker.. syftade mer på om man skall ha cupe så är de 330 eller 328 som gäller. Men men nog om detta.
Precis behövder ju inte vara dålig bil bara för de är lågt pris.. men som sagt skall nog åka och kolla på den, men bor i Östersund så det är lite långt (den finns i Stockholm) men kommer kolla vidare.

/burner
Köp en 330ci du kommer absolut inte att ångra dig! 328an är mer njäa så där, typ. du kommer ändå vilja ha en 330 sen efter 328an.

/// Bimmarkomanen
bu
193
burner
M2 lci -18
Jo tack jag vet. Så satsar först på 330 cab med hardtop sen som alternativ2 330 cupe eller 325 cab med hardtop fast vi får se.

/burner
Lycka till med sökandet då hoppas det blir en 330 iaf!

/// Bimmarkomanen
bu
193
burner
M2 lci -18
En fråga ang 330 cab.. är det sant att alla 330 cabbar är förberedd som standard från fabrik med hardtop fästen mm? Tänkte vore bra att få de bekräftat så man vet hur man skall begränsa sitt sökande mm

Sedan en anna fråga.. jag antar att de är lite svårt att lacka om en hardtop till en bil som har special färg (Induvidal)? typ som denna: Länk

hade
/Burner
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hardtopförberedelse finns på alla, åtminstone numera. Vet inte om tidiga årsmodeller saknar det dock..

Är nog inga problem att få en hardtop lackad i rätt färg. Vad jag reagerade på med den bilen var dock att regskylten var riktigt trist monterad, fälgarna riktigt skabbiga och att det var fukt innanför lyktglasen. Jag skulle nog även leta efter en faceliftad men det är ju en smaksak.. Färgen var för övrigt ganska cool tycker jag, tveksam om jag skulle välja den dock.

E46Cabrio Länk -06
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
340 Hkr betyder det hästkrafter ???
Skapligt isåfall när en 330 har 231 hp original.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja f-n det står det ju, undrar var dom kommer ifrån som sagt..

E46Cabrio Länk -06
bu
193
burner
M2 lci -18
okej, tackar för svar.. såg också att de var fukt på ena lyktan och de är ju mindre kul och visst rätt cool färg men tveksam jag med. Är mer ute efter en blå eller svart. Och årsmodellen får variera beroende på pris och hur bilen är i sig och utrustning men helst en -02 med m-pak på.. och automat ett måste =) Men det finns ju en del intressant ute men gäller att ha is i magen och vänta lite tills den "rätta" dyker upp. Hade tänkt mig i 200-250' prisklassen.
Anders S. Din ser ju hel läcker ut.. men vi hamnar i en helt annan prisklass då tyvärr, får bli nästa gång de kanske =)

Anders vad menar du med dem tidiga modellerna? 01-02 är de tidiga?

/burner
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad jag menar med tidiga årsmodeller är alltså egentligen att jag personligen gillar facelift på cab/coupe rätt hårt. Andra lysen fram o bak och annan främre spoiler. Vid M-pak blir dock denna ingen skillnad.

För att göra dig besviken (eller tvärt om) så ligger inte min kärra i så mycket högre prisklass. Dock är mitt motoralternativ inte det du söker ;)

E46Cabrio Länk -06
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Före facelift, med M-pak
Länk
Efter facelift, utan M-pak
Länk
Efter facelift, med M-pak
Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
burner:
Jag tycker du skall hoppa över den bilfirman du länkade till innan. Det är dom som försöker sälja en Interlagosblå M5 E60 som varit totalkvaddad... Dessutom såg den cabben rätt skabbig ut.
Satsa på en fin 330 cab med bra historik, M-paket eller inte tycker inte jag spelar så stor roll, det går ju att eftermontera.

Denna har stått länge hos denna bilfirma i Göteborg. Länk Säker bra prutmån. Men det är nog ingen -03 utan en -02.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
burner
Så stor skillnad är det väl inte mellan en 318 06:a och en fräsch 330 skulle helt klart satsa på en bil från 03 och senare då den nya faceliften kom.

annars är ju denna bil ett säkert kort om du nöjer dig med mindre motor
finns säkert lite prutmån med snabba pengar.

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lite väl högt pris på bilen i annnonsen då du får en sprojtans om du lägger 10% till. Säljaren påstår att att en ny kostar mer än 30% över detta priset vilket är fel. Visserligen är listpriset så högt men den är det ingen som går efter nu när e46:an är på väg ut... 330 har han betalt för den bilen, max !
bu
193
burner
M2 lci -18
Tackar för beskrivningen Anders S. Visst ser den nya faceliften något snyggare ut men tillsammans med m-pak gör den helt outstandning.. men jag är ute efter en lite större motor denna gång då jag kommer ha bilen som bruksbil både sommar som vinter därav hardtop är ett måste. Kommer köra mellan Stockholm-Östersund rätt ofta så då vill man ju ha en bra och stabil bil, och gärna lite kraft under huven så man kan göra lätta och säkra omkörningar utan problem.. sedan skadar det aldrig att ha lite mer HK utöver de vanliga man behöver =)

hmm hamnar nog i för hög prisklass om man satsar på faceliften och m-pak med 330 tyvärr då kan man ju lika gärna beställa en 335 Cupé nästan =)

Och bilen jag länkade till var bara för att kolla av om man kan köpa till hardtop och lacka om det är special färg bara.. Har inte tänkt köpa denna eller från den firman, bra att ni varnade lite.. för såg M5 annonsen igår och tyckte de var lite mysko att en så pass ny redan fanns ut som beg!

Hittade en annan som kom in igår: Länk rätt färg och allt tycker jag (silver är för vanligt därav faller den bort för mig) men priset på denna går säkert diskutera lite.. dock ingen hardtop med men sådan går ju att fixa men det som gör att man tappar suget direkt är röd/svart skinn!!! de ser ju ut som *** ja skall inte uttala mig här men jag tycker det ser fult ut, hade de varit svart skinn eller grått eller ljus beige eller något så hade man helt klart funderat men inte nu tyvärr.. Men de kommer ju in bilar varje dag nu så gäller att ha lite is i magen tror jag nog.

/burner
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Måste erkänna att även jag kräks på såna där kombinationer. Usch o fy..
Röd bil med svart skinn tycker jag personligen är en lyckad kombination däremot.

E46Cabrio Länk -06
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.