AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
483

avgas värde från sportavgassystem

La
58
Laper
Volvo V90 D4 AWD - 17
Volvo V70 D3 -14
som rubriken låter, påverkas avgasvärde etc. av avgassystem?
t ex ferritas?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Byter du katalysator kan avgasvärdena påverkas, inte annars.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ji
729
jigga
428i coupé -2014
En liten annan fråga...Vad säger ni på bilprovningen om man byter kattar? Hur bra funkar "race"kattar? Går det att komma igenom bes. med dem? Ger dem någon märkbar effekt?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kravet är att en bil som ska ha katalysator har katalysator, vilken katalysator det är spelar ingen roll.
Funktionen på "race-kattar" varierar säkerligen mellan olika märken och modeller, men reningsverkan ska absolut vara bra nog för att klara en utsläppskontroll, annars vore det falsk marknadsföring att använda ordet katalysator för att beskriva produkten.

Det råder delade meningar om saken, men min bestämda åsikt är att på en i övrigt original eller lätt trimmad BMW finns ingen effekt att tjäna på att byta katalysator så länge katalysatorn inte är skadad eller sliten på ett sådant sätt att flödet är påtagligt försämrat.
När någon bevisar motsatsen (och då menar jag inte vittnesmål i bästa tv-shop-anda som att "bilen går som en raket efter att jag tog bort katalysatorn, känns som minst 25 hästar till) ska jag överväga att ändra min åsikt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.