|
|
|
|---|---|
|
Har för första gången köpt mina däck på nätet (dackonline) och är jätte nöjd med deras pris/lev/kvalitet och allt fungerade toppen därifrån. Och så var det dags att sätta på dem på bilen Idag, åkte till en ganska stor däckfirma i södra sthlm, när jag frågade vad dem skulle ha för att ta av mina gammla och sätta på mina nya däck, så frågade han om vart jag hade köpt dem?, Ärlig som man är så sa jag på internet. Ja då kommer det att kosta dig mer, 300:- per däck. Tyckte det var dyrt så jag åkte till en annan däckverkstad och fick samma jälva svar fast nu kostar det 360kr per däck, inte klokt vad dem håller på. Då kom jag ihåg att på dackonlines hemsida kan man kolla efter en däckverkstad som dem rekomenderar åkte hem kollade upp en varkstad slog på postnummer, hittade en verkstad nära mig och vilken skillnad detta var en liten bilverkstad men med service och känsla för kunder, det kostade bara 150kr per hjul ist för 300-360:- Undrar bara vad dem stora däckverkstäderna tjännar på detta ? varför är det så här? ska väl inte spela nån roll var däcken kommer ifrån ? det roliga är att dem säljer excat samma däck som jag köpt från dackonline fast 900:- dyrare per däck ??? | |
|
Svenska konsumenter är lättlurade! Vi bockar och betalar, för lata för att pruta eller klaga. Däckhandlare, Konsum, ICA, Verkstäder.... Listan på ockrare kan göras hur lång som helst. OK, alla skall ha betalt för sitt arbete, skatterna är höga, lönerna är höga. Blir vi konsumenter lite tuffare kommer priserna att sjunka. Sjunker priserna kommer folk att handla mer och då ökar volymerna. Hokus pokus! Handlarna tjänar lika mycket som förut, konsumenterna kan handla mer utan att pungslås. BNP ökar, valutan stärks, importvaror blir billigare, exporten ger mer pengar. Arbetslösheten minskar, konsumenterna kan handla ändå mer, konkurrensen ökar, priserna sjunker osv osv. Alltså, det är vi konsumenter som genom att vara så jävla dumma och godtrogna i våra affärer är orsaken till bristande resurser i vården, polisbristen i glesbygden, lågt värde på valutan och allt elände vi har runt om oss. VI BORDE SKÄMMAS!!! Vill bara nämna att jag oxå har handlat däck från Tyskland - 3500 spänn för FALKEN runt om med frakt, montering och balansering. Perfekt! |
|
| Vi måste sätta press på dem stora företagen, kan inte behandla oss vanliga på detta sätt! | |
|
Däckverkstäderna har varit bortskämda med att tjäna bra pengar på däcken och därför knappt brytt sig om vad det kostar att sätta på dom. Alla vet väl att det kostar på att sätta på och att gummi inte är billigt, whatever ride you ride:)) Han prissatte sin tjänst som han inte ville ha jobbet och då får han inga mer jobb i framtiden heller. Marknadsekonomins fröjd:) Mvh Asken |
|
|
Finns iof 2 sidor på detta som måste beaktas För det första så kan vi se det i ett längre perspektiv, och lite överdrivet.. Om all köpte sina däck genom internet av stora företag med mycket låga inköpspriser.. så kommer alla däckhandlare att försvinna , var ska vi då montera? Svenska däckhandalre har inte alls alltför stor förtjänst på ett däck idag, vi ska komma ihåg att ex däckonline har säte i tyskland... de svenska nasrana åker på vår horribla svenska skatt och moms och allt sånt.. Där är en förklaring! Ingen driver ju företag som välgörenhet, så får man inte tjäna pengen på däcket, måste man göra det på servicen.. Se bara prisskillnaden på flygresor... mellan RyanAir och de övriga bolagen.. |
|
| Det är bara att följa Däckonlines rekommendationer i avseende monteringsställe så är problemet löst. Jag fick betala 500kr för att kränga på alla fyra hjulen, och mycket bra kunnig service. Detta var i och för sig i GBG. Och verkstaden tjänade ändå på det hela då dom även fick lite nya kunder på detta sätt. Alla nöjda... | |
|
När jag själv derv däckverkstad så hade jag sämre inköpspriser än vad däckonline sålde dem för med frakt. Visserligen hadlade jag väl inte världens största volymer men det ger en fingervisning om vad en däckverkstad utanför de stora kedjorna har att konkurrera med. "Kalles däck på hörnet" finns snart ej längre mer.... |
|
|
Märkligt, de nettoprislistor för däck jag sett har marginaler som de många andra branscher inte är i närheten av. Även med det sedvanliga "prutet" man brukar kunna få ligger marginalerna väldigt bra till ändå. Det skiljer säkert mellan olika leverantörer och märken, men att däcksbranschen skulle ha osedvanligt låga marginaler har jag iaf aldrig sett på de 23 år jag köpt däck/kört bil. |
|
|
Min fd. favorit däckhandlare sa att han skulle ta 500:- för att skifta däcket om jag handlade på internet istället för honom!! Han skulle ha 4300:- för att byta ett bakdäck på min 540, jag köpte ett däck INKLUSIVE en ny 10 x 18" fälg(exakt samma däck och fälg som satt på bilen) och betalade 4000:- jämt för allt. Så då slapp jag monterings avgiften :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.