AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

är det topplockspackningen?

Hej

Ville bara få bekräftat mina onda aningar. Brorsan lånade min 525 -91 till tyskland. Fick reda på att bilen kokat och att den läckte vatten.. jag såg genast att kylet läckte och bytte det. Men det försvinner fortfarande vatten. Jag tycker inte den ryker så mycket vitt eller att det är vatten i oljan men det kan väl inte vara något annat än topplockspackingen eller?

Mvh Jimmy
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Min 525 som jag håller på att renovera låter precis som det som har hänt din. När jag köpte min bil drog den väldigt lite vatten och det syns inte på avgaserna men tidigare ägare hade bytt både kylare och vattenpump. Efter mycket felsökning så fick jag inte bukt med vattenläckaget så jag plockade av toppen och såg då att det var en lite spricka mellan två ventilsäten i ena cylindern och packningen var hel trotts det.
Så min erfarenhet så kan jag säga att topparna är MYCKET känsliga för överhettning och i flesta fall brukar toppen spricka.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Det är också M50-motorn kan jag tillägga, samma som din alltså.

La
23
Lardman
525i -95
Jag hade samma problem jag med, bilen koka och det försvan vatten. Det syntes inget på avgaser eller oljan. Det som krånglade var termostaten. Bytte den och problemen var bort. Kan ju vara en idé att titta upp det innan du river motorn.
vattnet försvinner ganska fort på min... typ har man åkt 5 mil är det dags att fylla på annars börjar kylnivå-givaren att plinga. Kan det vara så enkelt som termostaten?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Skruva bort tändstiften och lys ner i cylindern när du har respektive kolv i toppläget om kolven ser ut till att vara fuktig och rentvättad så har du en läcka i den cylindern. Man kan även prova och trycksätta kylsystemet och se ner i cylindrarna om det sprutar in kylvätska.

/Pulare
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Jag håller med pulare att trycktesta kylsystemet. Jag trycktestade också min bil men sprickan var för liten så det uppstod aldrig nått tryckfall. Men drar den så mycket vatten så borde ett trycktest visa felet.
Märker du av att motorn misständer/går dåligt när du startar bilen? Min gick dåligt på ena cylinder vilket kändes som motorn gick ojämnt. Det försvann 3-60 sekunder efter start beroende på hur man hade kört innan man stängde av bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.