AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.102

Hur är 530 långmilare?

s0924
Vågar man köpa en 530ia -01 som gått 21.000 tjänstebilsmil. Vad ligger närmast på tur att gå sönder? Växellåda, stötdämpare, katalysatorer, kammen eller något annat dyrt. Är tacksam för alla goda råd.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
En kompis har en 530 93:a som gått ca 32.000 mil utan problem. Det är dock en V8:a. Kan det spela roll?

Stekaren
Tjänstebilar brukar väl vara bra servade så det e nog lugnt.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
tjänste bil.. har han pendlat långa sträckor då? lr kört i stan? det är mestadels start o stopp med en låg körsträcka där imellan som sliter mest på bilen
s0924
jag vet inte något om tidigare ägare. bilen står hos bmw i Uddevalla. har läst en massa på forumet om långmilare nu och mitt samlade intryck är följande:
1. skicket avgör, inte miltalet. riktig service är viktigt samt att vxl-lådsoljan bytts regelbundet!
2. miltal strax över 20k är tämligen ofarligt eftersom många av felen/rep.behoven dyker upp mellan 15-20k och mycket bör därför vara åtgärdat om bilen servats som den ska.
3. långmilare är iskalla och man får vara beredd på rejält prisfall alt. att behålla bilen. i tex Danmark har man en helt annan attityd och betalar höga priser även för många mil.

Man kan ju fundera över om BMW bygger med så låg kvalitet att bilarna ska hålla bara 10-15k mil. Det gör de naturligtvis inte, utan de byggs för tysk trafikmiljö med betydligt hårdare trafiktempo än här. Jag tycker inte det verkar speciellt farligt att köpa långmilare efter att ha tagit del av den samlade kunskapen på forumet. Detta är ju en oändlig källa till bra info!!

Tack alla kloka bmw-entusiaster!
Sven

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
En BMW E60 kostar ca 800.000 kr i Danmark så man förstår varför "skitbilar" har värde..

s0924
en bmw som gått 20-30k mil är ingen "skitbil". prisfallet kommer av att vi är rädda för oförutsedda stopp och krångel. men om bilen sköts så händer det sällan. om du har en ny bil så är ju prisfallet måndubbelt större än vad det kostar att byta stötdämpare på en långmilare. så vårt sätt att se på pengar kan man fundera mycket över............ det är nog mer känslan det är fråga om.

men marknaden sätter priset, så det är bara att tacka och ta emot och köpa en billig långmilare istället för att förstöra plånboken på brutala prisfall på nyare kortmilare.

Någon här på forumet skrev något tänkvärt i frågan. Jag minns inte detaljerna men tankegången var ungefär: Köp en bil som är relativt billig, investera ett antal 10 000 kronor för renovering. Sedan har du en förnämlig bil som kommer att hålla länge än till en hyfsad peng. Vi får väl anta att bilen i fråga inte får vara rostig utan att det är frågan om mekaniska delar som renoveras/byts.

Mvh
Mikael
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
En E60 530dA kostar 880.000 DKK = 1.070.000 SEK, så därför har bilarna ett högt värde som begangnad också! Att danskarna sedan inte är lika milkänsliga som svenskarna är en annan sak. För många här i DK är det enda sättet att få en E60 (med större motor) att köpa en "frikörd" taxi. Dvs en taxi som gått 25.000 mil på 2-3 år. Då kan man köpa dom utan att betala den höga afgiften (180%), eftersom taxibilarna endast köps nya med 30% avgift.

Såg en E60 530dA tillsalu igår, 04:a med 265.000 km = 565.000 DKK ! Och då har den inte ens speciellt mycket utr! Och då har den gått dag och natt med mycket start och stopp körning!

Jag skulle inte vara rädd om de milen du säger. Så länge service är skött och bilen ifråga verkar fräsch, samt priset verkar rätt, är det bara att köpa. Vår E60 har nu rullat 8600 mil och ser ut som ny fortfarande, och den har vi tänkt behålla länge till, fast en 530-535dA Touring lockar lite ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Motormässigt håller den många mil till, det jag skulle oroa mig för är steptroniclådan.Gör ett grundligt funktionstest att den funkar korrekt med mjuka växlingar samt att den inte "viner" på växlarna.Kolla upp om oljan är bytt i lådan om inte så är det nog på sin plats för ett byte trots det är såkallad evighetsolja i.Bussningar i fram/bakvagn kan ju var lite slitna på dessa milen men kan ju även bytts en hel del på 21.000mil.Karossen skall du syna efter rost på de klassiska ställena som insidan av huven(kittskarv), samtliga dörrars insida(kittskarv), bagageluckan samt "fågelbadet" innanför tankluckan.Bmw har 6 års rostgaranti på dagen så kolla när bilen är uttagen ifall du hittar rost.

Firma som kan hjälper dig med oljebytet i lådan>>
Länk

mvh
s0924
Dutta: Håller med! växellådan är det som känns oroligt. Ska kollas extra noga. Taxi lär byta olja var 6000-e mil. Läste nånstans på forumet att beteckningen "longlife" inte innebär livstid, utan har med miljöbestämmelser att göra på något sätt. Tack för länken; den kan komma till användning.

Danmark är ju ett yndigt land, men inte när det gäller bilar. Å andra sidan har de ingen bilindustri att skydda, så staten passar på att ta ut goda skatter förstås. Undrar hur dansken ö h t kan ha bil.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag menar alltså att nya bilar i Danmark kostar skjortan som t.ex Hyundai. Kan jag som svensk Sim ta med min bil om jag flyttar till Danmark?

Miper335
Min bil har nu rullat 22000 mil och jag har nu bytt Vattenpumpen,termostaten samt en fläktrem i somras för 4000 kr på Bmw.

Dessutom måste nu snart bromsarna runt om bytas.

Samt ev. bussningar och stötdämpare bak.

Glasen framför framlyktorna kunde säkert också bytas då de får mycket stryk på motorvägen.

Har inte bytt NÅGOT annat på dessa år och mil men jag vet en del vänner som även har åkt på ABS givarna bak till en kostnad utav 1800kr/sida.

De bilarna har gått något mindre men är import om det harnågon betydelse.

Är MYCKET nöjd med bilen och dess totala driftkostnad.

Kolla skicket och bilens historia....det säger allt!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tom i norr: Vi tog med vår 530dA när vi flyttade från Stockholm tillbaka till Danmark, men fick betala mycket i avgift! Import av beg. bilar ska man betala skatt av också...

Precis som s0924 säger har vi tyvärr ingen bilindustri att skydda här :( Bilförsäkring är nästan dubbelt upp mot vad det kostar i Sverige också :(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
s0924
Var och provade det tilltänkta offret hos bmw i Uddevalla idag. Resultatet var beklämmande: Servicen var det si och så med, har varit krockad att döma av faktura i h-facket, pixlar borta i radiodisplayen, ac-n löpte amok och hade ett eget liv, v-dörre rostig, bakhjulslager kass, imma i båda strålkastarna, däcken slut etc. Och så begär man fullpris och "vet" inget om bilen. Skulle inte brytt mig om detta varit en handlare med kontoret på fickan alt. privat, men det är hos BMW. Skamligt! Jag ska kontakta BMW Sverige om det här, så de kan hålla rent i kåren. Detta kan ses som ett exempel på att även aukoriserade handlare kan vara svarta får. Tragiskt!!

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Läste ovan om att steptronic kan "vina"...
Har hört nåt liknande ljud ibland, är det nåt stort fel eller slitage?

Ska byta olja och filter i lådan snart, kanske de löser mycket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.