|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 320D -99. Jag kom in i djup vattenpöl på en parkering för vecka sedan. Körde i 20-25km/h då bilen dök ner i en pöl och sedan dog bilen. Först var den sten död, motorn orkade i gå runt. Efter cirka 20 minuter provade jag starta den och på andra försöket lyckades jag. Den gick väldigt orent och rök vitt i flera minuter. Därefter körde jag väldigt lugnt några mil och den går nu bra förutom vid kring 95-100km/h och 2000-2100 rpm i femman. Jag har kört cirka 70 mil sedan det inträffade. Min fråga är vad detta kan bero på? Kan det vara luftmassemätaren som strular eller kan det vara vatten kvar någonstans??? NÅGON SOM HAFT LIKNANDE PROBLEM?!? Bilen startar på direkten som vanligt. Den är inte orkeslös. Går inte orent då man sveper upp varvtalet stillastående utan belastning. Den luktar däremot lite mer diesel när man stannar efter att ha kört och rök till lite vitt när man startar den. | |
|
Pumpen har juh en del elektronik i sig... som säkert inte tycker om vatten. Men om den rök vitt så tyder det snarare på att du fått vatten i insuget till turbon som är belägen ganska långt ner. Små mängder vatten är inga problem för själva motorn men turbo kanske inte tycker om det lika mycket (snabb nedkylning och vatten i turbinen som snurrar med tiotalstusen varv i minuten kan orsaka skador på den). Vattnets direkta påverkan på motorns gång borde då bara ge en kortvarig symptom. Svårt att tro att nå vatten har farit genom luftmassemätaren då den är på motorn och vattnet måste då passera luftfiltret först. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Tror inte att det är turbon. Den går nu illa kring 2000 rpm i alla växlar. Det verkar som om den tappar en cylinder när den börjar skaka. Den har även effektförlust kring 2000 rpm när man accar från 1400-2500 rpm. Kan det vara dieselpumpen? Vad kostar en sådan verkar jäkligt dyr! |
|
| Vit rök är ofta tecken på oförbränd diesel. Varför den skulle bli oförbränd har jag dock ingen aning om men det kan ju vara något med elen som brännen skrev. Såg att det snart var en månad sen du skrev. Har du fått ordning på bilen? | |
| Lämnat in bilen. Väntar på svar men återkommer när jag vet mer! | |
|
Japp det var inget skojigt fel!!! Krökt en vevstake pga att fått in vatten i motorn. Ska nog passa sig och köra när det åskat ute och regnat. Det blev ett motorbyte men nu går den om en klocka igen. |
|
|
Dieseln har juh högre kompression än en bensinmotor så det krävs mindre vatten för att fylla cylindern i övre dödläge. Men ändå lite konstigt att vevstaken kröktes istället för att blåsa topplockspackningen. Beklagar haveriet och men ändå trevligt att höra att bilen är igång igen. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.