|
|
|
|---|---|
| Blev igår pökörd av en idiot som inte tittade bakåt när han backade. Så det blev lite skador på frontspoilern vilket innebär att den måste lackas. Problemet är att jag inte hittar färgkoden(färgen är alltså väldigt speciell), vet bara av den förra ägaren att färgen heter "Suzuka Sungul" och jag har faktiskt sett att det stått på denna hemsida men verkar inte finnas kvar, har tittat på färgkoderna också men ej kunnat hitta den. | |
|
Åk till en lackerare som har grejer så han kan läsa av lacken och sedan blanda egen färg, då blir det exakt rätt nyans även om färgen har blekts med åren eftersom han då läser av just din bil... /Fredrik |
|
| har redan varit på en målerifirma som har en sån speciell laserkamera men problemet är att den inte kunde läsa av färgen ordentligt pga att det är flera lager. Lacken är alltså väldigt speciell...tyvärr.... | |
|
kanske dem har för gammal avläsare? Där jag jobbar har vi en avläsare som klarar även flerskiktsfärger med pearl osv... Prova med en annan firma kanske? /Fredrik |
|
|
jag såg i ditt info att du va lackerare. Men så det finns alltså såna kameror som tar pearl, flerskikt osv? För jag var ju bara på en vanlig målerifirma, så de kanske inte har investerat i en alltför ny kamera...Deras kunde som sagt inte ta sig igenom alla skikt o när han kopplade in den till datorn så var den närmaste han kunde söka på Lamborghini Murcielagos gula färg... Men vart jobbar du som lackerare? Du kanske kan skicka ett PM till mig? |
|
|
Det finns det absolut, dom kostar en del, den vi har 110tusen kronor. I medelpad 6 mil väst om sundsvall... Men vilken billack som helst bör kunna läsa av din lack om dom har hyffsat mycket lackjobb bör dem ha utrustningen. Vore ju förargligt om du inte skulle få till lacken på bilen då lacker med flerskiktspearl brukar vara väldigt lävkra och ha ett fint djup. /Fredrik |
|
|
Blev väldigt intresserad av din färg. Är det möjligtvis den här? Länk Isåfall är det en färg ur standox exclusive line och du kan vara beredd på att den kommer vara ganska dyr. |
|
|
har vart på en lackverkstad nu i Linköping, de har läst av den till 91% noggranhet vilket är rätt bra. Jag blev ju påkörd så det är motpartens förs.bolag som betalar. Men den på bilden ser ju ut o vara rätt lik iaf. Finns det ingen svensk eller engelsk sida? Min ryska är inte alltför bra=) |
|
| Nu hittade jag den svenska sidan, ska ta o ring dem o se om de har koden till den färgen. Jäkligt schysst att du hittade den!!! | |
|
alig: Hur gick det med din färg? fick du tag i den? |
|
|
så här är det just nu: Jag fick tag på Standox i Göteborg. De kollade upp namnet på färgen och den visade sig ingå i deras produktsortiment, dock hade de inte den i Sverige utan de var tvungna att ta kontakt med Tyskland för att beställa den, om den nu finns vilket jag hoppas. Standox har bl.a en återförsäljare i Linköping, där jag för övrigt pluggar så det är bra. Den återförsäljaren har också bra kontakt med den lackeringsfirma som ska göra jobbet vilket också är bra. Lackfirman har dock läst av med en speciell kamera bilens färg och kan få fram den till 91% noggranhet, vilket jag inte tycker är alltför acceptabelt även om siffran är hög för det kommer säkerligen att bli skillnad. Så nu väntar jag ivrigt på att de ska höra av sig till lackeringsfirman och att de verkligen kan få tag i färgen... Vore ju konstigt om de inte kunde få fram den. Färgen kostade för övrigt mellan 4-5 tusen per liter!!! Men så mycket kommer knappast att gå åt men det var en ruggig siffra=) |
|
|
Det låter ju bra! Jag handlade ''effekt färger'' för ett tag sen, då var det av märket Mipa. Det tog ungefär 3 veckor att få den och den gick bara att köpa som minst en liter. Jag tror dessa färger är svåra att bättra. |
|
| Men köpte du av Standox då eller? | |
| Nej, jag köpte det på Färg-In här i kristinehamn som är general agent för Mipa-färger. | |
|
Du har ett problem....Att lacka en effekt som t.ex suzuka el liknande är ganska omöjligt att få till perfekt nyansmässigt. Det är väldigt känsligt med sprutteknik på en kulör med så mycket olika effekter. sprutavstånd,tryck i sprutan,antal my/slag osv. kornen lägger sig olika beroende på vem som sprutar. Och att göra en meryta så du går upp lite på skärmarna är rätt svårt om det är en 3-skikts lack. är det en 2-skikts så är det lättare. Isf ber du lackeraren att göra meryta på framskärmarna då fattar han vad du menar. |
|
| jo jag är rätt införstådd i det. Men firman som ska göra det är rätt så professionel och har ett nära samarbete med just Standox. Firman heter för övrigt Belami och ligger i Linköping. Det var rätt stort och de har dels ett eget stort plåtslageri och sen en stor lackavdelning. Så jag tror de bör klara av det här rätt så bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.