AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.369

Dumpventil och pysventil?

Ba
34
Bauser
520td Touring -01
Hej allihopa=)
Jag blev lite sugnen på att skaffa en dump till min bmw diesel men jag fråga i butiken o de va itne säkra på att de funka eftersom diesel va så känsligt på bmw. är det någon som har en erfarenhet om detta? o om man möjligen kan sätta på en pysventil för lite mer effekt=) men dumpen e ja mer intresserad utav om det skulle funka eller ej. man vill ha lite blickar när man kör i stan;P
tackar för hjälpen jag får
m.v.h. Emil

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Ska du ha mer effekt så är det "chipning" (trimbox från KCR eller liknande) som gäller, då det är mer bränsle en dieselmotor främst behöver. Enbart ökat laddtryck brukar inte ge något, och man riskerar att förkorta motorns livslängd.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Dumpventilen ger ingen effektökning. Den är till för att släppa ut trycket vid växlingar och gasuppsläpp för att turbinen ska kunna snurra fritt utan motstånd. På det viset får man en kortare "spool upp" tid när man börjar gasa igen. Det är dessutom skonsammare för turbon och ökar dess livslängd. Men ger alltså ingen effektökning!

Det är svårt med dumpventil på dieselmotorer, dom har ju inte undertryck/övertryck i insuget som bensinturbos har.
Det finns specialsatser på dumpventil på diesel, med en solenoid som drar i ventilen istället.

Leta lite så hittar du nog.
Ba
34
Bauser
520td Touring -01
jag har redan chippat eller rättarfe sagt programerat om tyrenheteni min bil så den drarmindre diesleo mer effekt. men dump vet jag tt man inte får någon effekt men kunde bara va lite fränt o ha;p ja tacckar för de svar som jag fått o komer nu leta efter sen där dumpen o skita i resterande för o itne skada motorn det är de inte värt. får vänta emd dtills man har råd med en ny bmw;D
m.v.h. Emil
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det finns ju undertryck i en diesel, fast inte i motorn så det kan bli svårt :) Bromsservon har ju en vackumpump.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.