AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.273

Shell Helix motorolja

st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Ang Shell olja till bilen.

Rekomendation: 5w 30, men det skall väl inte vara ngn fara att köra 5w 40 helsyntet.

Båda oljorna är här Shell Helix den ena är är väl lite märkesstyrd så att bmw skall tjäna ngt.

Den 5w 30 går endast att köpa i liter flaska medan den andra går att få på 4l eller mer..vilket blir billigare.

Vad tror ni om att köra 5w 40....recomended by ferrari...

Tennisbilen
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
5W 30 o 5W40 har med temp att göra dvs ena klarar av vinter bättre än den andra men det är ingen större skilnad, tror att 40 är något tjockare.
Rätta mig nån om jag har fel :)

BMW - Beroende Med Wilja!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ingen fara att köra med 5W/40 då jag tycker det är en bättre "allround" viskositet. 5W/40 har bättre värmeegenskaper än en 5W/30. Dvs, klarar värme bättre. Så 5W/40 är snarare en "Sommar olja" =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror på...

Om du byter olja enligt BMW:s longlifeschema (2500mil ca) måste du nog ha 5W30-oljan, då jag har för mig att deras 5W40 inte är LL-01 godkänd.

Byter du däremot olja i "halvtid" dvs. efter ca 1250 mil, fungerar 5W40-oljan utmärkt.

Utan att ha specarna i huvudet, lär 5W30-oljan vara mer lättflytande vid kall väderlek än 5W40-oljan, så generellt kan man säga att 5W30-oljan är tunnare både när den är kall och varm - i förhållande till 5W40-oljan.

Fördelen med den tunnare oljan är att den gör att motorn drar mindre bensin och ger lite högre effekt pga mindre friktion. (ca 1-3 %)

Trenden är klar - nyare bilar har generellt allt tunnare oljor. Det beror på bättre toleranser och de bränslebesparande effekterna av en tunnare olja. Oljefilmen kan vara lika stark i en bra 5W30-olja, som i en äldre typ av 10W40 t ex.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Är det ngn som kör Shell i sin E39:a?

Man läser så mkt om Castrol...men Shell är väl en okej olja eller?

Tennisbilen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stirra dig inte blind på fabrikatet - gå på klassningarna i stället!

Alla större oljebolag gör idag bra oljor!
Mobil, Castrol, Valvoline, Shell, OK/Q8, Preem, Quaker State etc. - välj olja efter klassningarna och sedan kan man välja den som är billigast.

Din bil "skall" dock ha en BMW-LL01-klassad olja, vilket begränsar urvalet en del.

Mvh

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Min 540iA -93 23000mil, går mycket bra på mobil 1, 5w-50.
Efter att ha följt med här i forumet ett tag blir jag benägen att gå över till 5w-40 eller 0w-30, för att få mindre "slitiga" kallstarter m.m. Tänker jag rätt??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En 93:a med 23000 mil på mätaren kanske inte går optimalt på en 0W30 eller 5W30-olja. Den oljan kan vara i tunnaste laget.

Man får gå in i respektive oljas specifikation för att se exakt hur låg viskositeten är vid kyla, men generellt brukar en 5W30-olja vara mer tunnflytande (ligga lägre inom kallviskositetsklassen) än en 5W30-olja, som i sin tur generellt brukar vara mer tunnflytande kall än en 5W50-olja.

Dock finns det oljor som via tillsatser av VI-förbättrande additiv blir väldigt "breda" i viskositetsindexet, dvs. väldigt tunnflytande som kalla men samtidigt relativt tjocka när de är varma.

Nackdelen med VI-förbättrande additiven är att de slits och vartefter oljan används tappar man varmviskositet samtidigt som de utslitna additiven skapar oönskade föroreningar i oljan.

Mvh

st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Tackar så mkt för all info!

Tennisbilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.