|
|
|
|---|---|
|
Är inte det oerhört mycket för en m12 i 6-7mm alugods? Jag drog ju gängorna på min som jag nämnde i v8 tråden.Kanske kunde vara på sin plats med en liten varning i oljepumpsguiden: Länk | |
|
Dom korrekta åtdragningsmomenten är: M12 - 25Nm M18 - 30Nm M22 - 60Nm ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Ok, det förklarar ju en del :( Som tur var har jag hittat en liten snäckväxel på jobbet som jag plockade en plugg med 3/8 rörgänga ifrån.Ska fixa en större kopparpackning och sen är det bara att utföra operationen(borrning och gängning), och förhoppningsvis blir det till att kunna glida lite med bilen i helgen. |
|
| Har varit och kört en runda nu och det verkar som att det blev tätt.Möjligtvis blev bilen lite tystare nu efter kedjeuppspänningen. | |
|
Fundering bara: Kopparpackning mot alugods är inte så bra, dessa metaller ligger en bra bit från varandra rent elektrolytiskt och riskt för korrosion är överhängande. FP |
|
| Ta bort kopparpackningen snarast! Du har rätt i att den galvaniska korrossionen snart kommer att ge skador på aluminiumet. Byt till en al. bricka. | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är nu jag kliar mig lite i huvudet, varför monterar (och säljer) då BMW kopparpackningar - håller dock med folkes resonemang - förstår då inte samtidigt BMW:s resonemang. |
| Det satt en kopparpackning innan men den nya jag köpte till den större skruven passade inte riktigt så jag fick tag på en tredobricka istället(mässing med liten gummikant på).Verkar fungera fint.Det är inte såå lång tid kvar till oljebyte så jag får hålla lite koll på skruven tills dess. | |
|
Svårt fall. Vet inte om det kan finnas alubrickor med nån kopparfärgad ytbeläggning? Kan säkert finnas legeringar också kanske, dock vore en alubricka mest logiskt som tätning mot aluminium. Jag var med om ett misstag där man lade en grov kopparkabel (åskledare) genom ett aluminiumrör, det tog nåt år eller så, sedan var röret förvandlat till vitt pulver. FP |
|
|
Skulle tro att risken för korrosionsskador är minimal mht till närvaron av olja... Däremot vet jag att alu-brickor kan ha en tendens att frätas upp av vägsalt och fukt i vårt klimat. Personligen föredrar jag kopparbrickor för de i aluminiumlegering. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jepp, om luft och fuktighet aldrig kan komma åt materialkombinationen så borde det vara lugnt. Fast en bra motor är ju tät och torr runt pluggen... Jag har alltid fått nya brickor av järn eller alu tillsammans med filter till mina MC med aluminiumtråg, och jag har även varit med om när alubrickor börjat läcka i banjokopplingar på bromssystem pga saltet osv på bilar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.