|
|
|
|---|---|
| När jag besiktigade min bil i våras så sa killen på bilprovningen att jag var tvungen att ta bort solskyddsfilmen på sidorutorna fram på direkten eller så fick jag komma på ombesiktning senare när jag tagit bort dem. Hade inte så mycket val utan stod där och slet bort solskyddsfilmen. Jag hade bara ägt bilen i ett halvår och inte ens märkt att det fanns överhuvudtaget. Jag har inga kunskaper i det utan tänkte fråga er ifall solkyddsfilmen måste garantera ett visst ljusinsläpp för att vara godkänt eller får man absolut inte ha det på sidorutorna fram? | |
| Besiktningsteknikern gjorde rätt. Man får inte ha solfilm på vare sig vindruta eller främre sidorutor. Mvh kalle | |
|
Det beror på hur mycket ljusgenomsläpp man har/får på fram/sidorutorna efter toningen. Om jag minns riktigt så ska det vara minst 85% ljusgenomsläpp Jag har själva f-film på framrutan och jag har inga problem med beskitningen. |
|
|
Nu finns det snart en miljon trådar i detta ämne, hur tråkigt som helst. Och i varje tråd ska någon gissa på något "man hört av någon annan". Minsta tillåtna ljusgenomsläpp är 70% för främre sidorutor och 75% för vindruta, INGET ANNAT! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Ok, jättebra att veta. Men hur kan Bilprovningen kolla det? Har de utrustning till det eller är det godtyckligt för varje besiktningsman? | |
|
Ett tillägg till Jesperados inlägg, många bilrutor ligger väldigt nära gränsen för minsta tillåtna ljusgenomsläpp, vilket gör att du i princip inte kan klistra på något alls utan att hamna under gränsen. Det är väl där problemet ligger snarare än att man inte får ha plastfilm på rutorna, har jag rätt Jeppe? /Fredrik |
|
|
Z-Fredde: Det är i första hand en ren bedömningssak. Många stationer har mätutrustning, men den används bara i tveksamma fall vilket är ovanligt. Fredrik M: Det stämmer precis. Det finns inget förbud mot att tona rutorna med film, men eftersom inga rutor klarar genomsläppet med film är det i princip att betrakta som förbjudet ändå. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Enligt lagen handlar det inte om %! Man skall kunna ha ögon kontakt med andra föraren. Så man får ha filmen på rutan som är lite tonad t.ex. ändrar färgen på rutan. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Grabber> Har du nån länk/källa? | |
|
Grabber: Om du nu verkligen vill hävda att reglerna angående ljusgenomsläppet på rutorna ändras är det väl konstigt att samma lagtext fortfarande finns kvar i VVFS? "10§: Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.