|
|
|
|---|---|
|
Jag har letat efter fyra stycken begagnade fälgar som slutade tillverkas för sex månader sedan. Jag hittade exakt de jag ville ha på tyska ebay-sidan och vann sedan budgivningen på ca 8500kr (vilket är ett mycket bra pris). Jag hade mailkontakt ca 10 gånger med säljaren innan jag skickade pengar via iban/swift. Killen som jag köpt fälgarna utav sa att han skulle skicka dem till mig så fort han hade pengarna. Vi kom även överrens om fraktsätt. Han har fortfarande inte skickat mig fälgarna. Som jag ser det har han haft två veckor på sig nu. Jag har mailat honom flera gånger och sagt till honom att nu får han ta tag i det och skicka fälgarna. Efter tre-fyra mail så hade han inte svarat och jag tänkte: "Va fan, ska den jäveln blåsa mig nu. Det är inte sant". Skickade ett nytt mail där jag hotade med polisanmälan ifall han inte skickade fälgarna eller inte betalade tillbaka mina pengar. Fick faktiskt lite till min förvåning ett mail från honom där han skrev att han varit allvarligt sjuk och inte kunnat skicka fälgarna men att jag kunde vara säker på att han skulle skicka dem så jag inte behövde vara orolig. Ok, tänkte jag, visst nånting kan ju ha hänt honom och han inte haft möjlighet att skicka dem. Men nu har det gått ytterliggare sex dagar och ingenting har hänt. Så jag har skickat ett par mail till och senaste mailet påpekat igen att jag kommer att anmäla honom när jag åker till Tyskland i jobbet nästa vecka. Påpekade även att både han och jag vill självklart inte att det ska gå så långt utan att det bästa vore om han löste detta nu. Killen verkade innan köpet väldigt trevlig och svarade snabbt på mina mail och dessutom har han gjort nästan 300 affärer på ebay där han har ett omdöme på nästan 99% positivt. Det är så jäkla lätt att vara efterklok. Jag erkänner på studs att jag var lite blåögd när jag inte ens tog reda på hans telefonnummer eller adress. Så vad ska jag göra? Visst kan jag anmäla honom när jag kommer till Tyskland. Men jag har inte mycket uppgifter om honom. Går det att få reda på uppgifterna ifrån Ebay? En annan grej, nästan samtidigt som han borde ha fått mina pengar så hade han satt ut nya annonser på ebay. Men de gick ut för en vecka sedan och några nya har inte satts ut. Kan ju iofs vara ett tecken på att han är sjuk som han påstår eller jag vet inte... Vad kan jag tänkas behöva om jag ska göra en polisanmälan i Tyskland? Det är så jäkla irriterande detta! | |
|
Ebay i sig själva har åtgärder i fall som detta, börja med att kontakta dom som i sin tur kontaktar din säljare. Detta brukar sätta fart på säljare som är mån om sina credits. Hoppas det löser sig, var nära att hamna i din sits men fick fart på min gubbe. Dock handlade det om mindre pengar. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
håller med, gå först så långt du kan via ebay. när det handlar om så erfarna försäljare så brukar det inte vara några problem, jag har själv handlat ett 20-tal prylar av olika prisklass på ebay utan problem. såvitt jag förstår så måste säljaren ha ett fungerande kreditkort för att få sälja på ebay, och då har ebay plötsligt väldigt mycket information om säljaren. samtidigt borde väl du ha namnet och adressen, för det behövs väl när du ska föra över pengar? tyvärr rör det sig mycket stöldgods på ebay, och man får därför vara väldigt försiktig. du ser ofta på vad det är för prylar säljaren säljer och har sålt tidigare vad det är för typ. tex 5 affärer där alla har varit navidator och 90 % feedback luktar i mitt tycke illa. det jag fikar efter är att han kan ha råkat ut för något annat än en sjukdom, tex polisbeslag. rör det sig om en firma eller en privatperson? är det firma så kan du gå via konsumentverket. jag hoppas det är ett tillfälligt problem för dig. lycka till! mvh Johan |
| Skriv till åklagarmyndigheten på den ort där säljaren bor och beskriv vad som hänt. Dom utreder sedan fallet och återkommer med svar till dig. | |
|
Jag har lite uppdaterad info om detta som jag tänkte dela med mig utav. Fick fälgarna efter ca 5 veckors väntan. Äntligen!!! Dessförinnan anmälde jag detta till Ebay och där stod det att jag skulle vänta 10 dagar för att killen skulle ha chans att svara och om han inte gjort det skulle ärendet gå vidare. Under den här tiden åkte jag ner till Tyskland för att jobba. Jag tänkte att jag kunde gå in på en polisstation och höra mig för hur jag skulle agera. Polismannen där sa att jag absolut skulle göra en anmälan direkt när jag ändå var i Tyskland. Han ansåg att det bara skulle bli struligt för mig om jag skulle göra en anmälan när jag var tillbaka i Sverige. Så utan ett ända papper så gjorde jag en anmälan. Hittade iofs det mesta på nätet utom då kvittot på betalningen. Precis under anmälan poppade det upp ett mail från killen som frågade mig om jag fått fälgarna. Skrev senare tillbaka att jag precis gjort en anmälan till polisen och det bästa för oss båda vore om han skickade fälgarna bums. Två veckor senare så kom fälgarna. Satan va skönt det var! Att det ska va så jäkla svårt att va smidig! Ytterliggare en än gång har jag lärt mig nåt nytt! |
|
|
Vad jag hört, sett och upplevt så är det sällan varorna inte skickas däremot så är det en del som är lite slöa med få iväg varorna. Brukar vara värt att läsa igenom kommentarerna från tidigare köpare. Själv har jag haft strul med en säljare som missuppfattade vad en multiauktion är. Han sålde en nyckelring med en tillhörande fotoram och det var angivet att det var en multiauktion och att antalet var 2 st. Eftersom detta var en billig vara och frakten är en betydande del så bjöd jag på båda och vann även båda. Således förväntade jag mig 2 nyckelringar och 2 fotoramar men det kom bara en av varje. Mailade säljaren som var oförstående eftersom jag fått två varor. Jag mailade tillbaka och påpekade att nyckelring + fotoram = 1 vara och att jag betalat för två. Så höll det på ett tag utan att vi kom någon vart trots att jag hänvisade honom till e-bays information om multiauktioner. Anmälde det till e-bay och vi hade samma diskussion en gång till genom deras tjänst fast nu skrev säljaren på tyska istället...Ledde ingen vart och jag avslutade det och lät e-bay besluta vilket dom meddelade att dom inte gjorde då varuvärde var för lågt. Det enda resultatet är att säljaren nu har en negativ kommentar och en ouppklarad dispyt på sin feedback. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.