AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.133

Goda råd och synpunkter vid köp av Z3 Roadster

Sida 1 av 2
Har suktat i åratal efter en Z3:a och har nu äntligen rätt förutsättningar för att äga en av dessa underbara skapelser! Jag skulle dock behöva tips och råd från Er Gurus inför ett beg-köp. Jag är mest sugen på en Roadster och vill helst ha 2,8:an.

Skulle uppskatta synpunkter på denna gällande pris, mil, utrustning, skick osv:

Länk

Föll stenhårt för de svarta njurarna som jag tycker lyfter hela bilen.

Tacksam för alla tankar o råd!

Ev
120
Evotek
123d Coupé-09 (Pärlan)
2002-75 (I dvala)
V40 2,0T-99 (Bruksen)
Elise S1 111S-00 (banan)
Den ser fin ut på bilderna men saknar över-rullningsskydd vilket jag iaf tycker är ett måste,vidare syns det dåligt men troligen inga sportstolar,det kan man leva med men skydden skulle inte jag vilja vara utan.
MVH/

Ev
120
Evotek
123d Coupé-09 (Pärlan)
2002-75 (I dvala)
V40 2,0T-99 (Bruksen)
Elise S1 111S-00 (banan)
Länk

Denna har gått lite mer men har över-rullningsskydd samt sportstolar.
Svarta njurar är lätt att eftermontera men inte det andra.
Lycka till.
MVH/

Hej!

Jag kan varmt rekomendera denna bil: Länk

Ägde den i tre år och körde 3000 problemfria mil med den. Om inte nuvarande ägare ställt till det på något vis så ska den fortfarande vara tokfin. Varför han säljer den efter fyra månader och ca 200 mils körning är för mig ett mysterium men jag har mycket svårt att tro att det ska ha blivit några problem med detta exemplar. Den är verkligen så fin som annonsen ger sken av.

Bilen har all utrustning förutom farthållare (grymt ovanligt i Z3), Harman Kardon ljudsystem, utvändigt krom (vilket man ändå inte vill ha) och strålkastarspolning (ser bedrövligt ut och behövs ej på en sommarbil). Hardtopfästen är enkelt att eftermontera om du vill (men återigen varför - det är en sommarbil..)

Lycka till!

/Carl
Kolla, en maskinare. Välkomen till Autopower.

Först skulle jag råda dig till att ta det lungt. Far och titta på 4-5 z3 i olika prisklasser utan att köpa. Far sen och titta på bilen du igentligen vill ha. Med erfarenheter från dom tidigare bilarna kan du nu bedömma om skicket motsvaras av mätarställningen bättre.

Var sen beredd på att hamna i ett extatiskt tillstånd när du ser bilen.
Den är blank.
Den är snygg.
Du bryr dig inte längre att bladen inte sitter fast i serviceboken. Att ratten är nött trots 7400 mil på mätaren kanske bara betyder att tidigare ägare har grova händer? Nu är det läge att ta det lungnt igen, vara petig, och säga "nej tack".

Till slut kommer du att hitta en bil där allt känns rätt, säljaren verkar skötsam, bilen har rätt utrustning och färg och skick, priset är kanske lite högre men känns motiverat.

Det är bilen du ska köpa, och dagen efter kommer det fortfarande att kännas rätt.

F.ö. tycker jag att du ska satsa på 2.8an (har en själv)
di
20
dijon
Z3 2.8 -00
Håller med ovanstående. Kolla alla o jämför pris samt mätarställning o skick. Provkör flera. Sen kan man ju alltid förhandla om priset dessutom. 158 låter lite väl mycket för en 98 (tycker jag).
Kartlägg marknaden o minns att det är i augusti så att det blir inte lättare att sälja en cab om det går en vecka till.

Mvh Eva

Tack för goda råd! Svårt att ha is i magen när man bara vill HA EN NU!

Men jag ska definitivt prova fler, det verkar finnas en del ute nu.

Ni som har lite koll, vad är ett rimligt pris för en 2,8 Roadster av årsmodell 98-99 som gått vettiga mil (lägre än 10 000!?) och som är tillsfredsställande utrustad?

Bra ställen på nätet att kolla förutom Blocket och Powerbörsen?

di
20
dijon
Z3 2.8 -00
Jag kan säga att för min M-karossförsedda 00:a som gått 7700 mil (har dock inte AC) men nybytta bromsbelägg, nyservad, ny ruta bak, nya bakdäck, nytt batteri. Tyvärr måste framdäcken bytas ASAP. den har 225/40/18 däck. Den har även bicolor läderklädsel blå/svart och är Topazblå metallic. Fick jag ge 150' .
Och som sagt nu är snart hösten här jag köpte min för en månad sedan.
Mvh Eva

Tack Eva, bra input!
Antagligen överflödig fråga.... men är du nöjd med bilen? Är den lika roliga att äga som att köra? Dyr? Vill veta allt!

// Annie
di
20
dijon
Z3 2.8 -00
Försäkring är dyr om man inte är 40 + som jag. Jag har egen tomt oxå så jag fick en helförsäkring för 7800 /år o skatten ligger på 1800. Den är rätt soppasnål om man inte accar för mycket (svårt att låta bli bara när det är så härligt att känna draget)
JA, JAG ÄLSKAR MIN Zäta. Småler fånigt bara jag tittar på den. Min dotter kommenterade den med att : Mamma det är ju bara två säten i den. JAg svarade: Det är egentligen ett för mycket! Helt underbart att glida omkring på kurviga landsvägar o ta en fika nånstans. Den är lätt (snäll) att köra. Det enda jag fått lära mig om i är att det lätt blir "spårigt" när man har breda däck i fram. Men den är stark också så man MÅSTE inte växla hela tiden. Min gubbe som gillar automatlådor har fnyst en del men erkänner att det är ju ändå bra att man inte måste växla ner när man saktar in lite.
Gissa vem som ALLTID kör ärenden hemma hos oss nuför tiden!!!
Mvh Eva

Håller inte alls med om Evoteks störtbåge nojja. Herrejösses, köp en bil med tak om du är så rädd.
Är det bara det estetiska man är ute efter är det enkelt att montera bågar, det har jag gjort. Ser väldigt bra ut.

Tycker den svarte verkar superfin och i rätt pris, prutmån finns säkert. Försäkringen är som Eva skriver inte särskilt dyr. När jag gick i köpatankar hösten -01 och jämförde med min dåvarande bil, en helt vanlig Audi A4 1.8, så skiljde det 100 kr/månad i försäkring. Gör du dessutom som de flesta och ställer av bilen på vintern så blir det ännu mindre.

De senaste åren har det importerats massvis med Z3'or, så jag håller med, ta det lugnt och sondera terrängen, men var beredd att slå till när pärlan dyker upp.

Är oxå helnöjd med min 2.8'a som inte kommer att säljas på väldigt många år.

/Fredrik
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Länk =)
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Jag köpte min i våras. Dock med lilla motorn. Det jag upptäckte när jag "sparkade däck" runt om i landet var:

Mögellukt i en del bilar
Spårkänslighet vissa mer andra mindre
Rost på skärmen fram under gälarna vid skarven
Sneda karosser, på en gick det inte att stänga bakluckan utan våld
slitna bakdäck...
slitna framdäck, bra däck bak...
fönsterhissar som kärvar, men det verkar vara ett allmänt problem om man tittar på forumet
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Glömde..

Var kritisk och ta det lungt.
Att däcken är slitna som Niklas nämner anser jag inte är något direkt fel på en bil, hur många säljare lägger på nya fräscha sulor innan man säljer en bil? Det är däremot en bra grej att påpeka om man vill pruta. =)

Men faktum kvarstår, den käkar en hel del bakdäck, givetvis beror detta på körsättet. Men det är ju så svårt att låta bli att gasa. =) Än värre blir det om bilen är sänkt då den börjar tugga på insidorna av däcken på grund av den ökade cambervinkeln. Jag har haft min bil sedan våren -02 och bytt bakdäck 2 gånger och framdäcken 1 gång. Har kört 3000 mil ca.

Det finns säkert många vrak i landet, Niklas verkar ha hittat några av dem, hoppas du är nöjd med den du köpte, lägg gärna ut lite bilder på din bil.

mange-9, det är en snygg bil du har.

/Fredrik
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Jag är helnöjd. Det jag menar med slitna däck är naturligtvis att det kan avslöja en del om hur bilen är använd... Själv blir jag misstänksam om det sitter nya däck på bilen. Varför gör du det, du får ju aldrig igen vad det kostar.

bilder kommer Fredrik!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Att bakluckan är svår att stänga har jag sett flera fall av, men det behöver ju inte betyda att karossen är sned....
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Svårstängd baklucka beror knappast på sned kaross! Min har alltid krävt lite våld för att stängas och jag har haft bilen sen den var ny. Bagageutrymmet är ju ett i det närmaste helt slutet utrymme så det är luften däri som gör att luckan är svår att stänga. Vissa bilar är mer täta än andra helt enkelt.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Min bagagelucka var svår att stänga, ibland gick den igen på fösta försöket och ibland fick man smälla några gånger.

Det visade sig att en sprint hoppat lös i låsmekanismen, ersatte den med en M4 bult och nu går den hur lätt som helst att stänga.

Det går dessutom att justera på låsbygeln hur långt ner luckan ska gå innan den "fastnar". När den är stängd ska luckan vila mot två justera bara gummiklossar och om dom är feljusterade i förhållande till låsmekanismen kan luckan bli väldigt svår att stänga.
Ev
120
Evotek
123d Coupé-09 (Pärlan)
2002-75 (I dvala)
V40 2,0T-99 (Bruksen)
Elise S1 111S-00 (banan)
Fredrik M.

Mina synpunkter om störtbågar är bara välmenat och ett tillval som ger mkt + på en tilltänkt bil både köpmässigt och vid eventuell försäljning.
Krock-kuddar är också ett +,fler desto bättre.

Jo,jag köpte en bil med tak,mest pga Roadstern lite vingliga chassi men det beror mer på att jag är den typen som hellre smiskar kurvor än glider runt,troligen en skada från sporthojskörning med mkt knäskrap de senaste 15 åren och JA jag har smakat asfalt vid ett flertal tillfällen och JA jag hade full skyddmundering med hjälm/ryggskydd/ställ,etc.
Oavsett så är det ett personligt val om man värderar störtbågar högre än tex AC som en del ratar bilar för om det saknas.
MVH/

N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Bara för att jag säger att bakluckan inte gick att stänga på den bil som jag tittade på behöver väl inte alla som har en trög baklucka ta det personligt. Jag skrev ett inlägg till den som ville ha info kring ett köp av en bil, inte till er som redan har en.

Självklart måste det inte vara något fel om luckan går trögt men det kan vara en indikation på att man skall titta vidare.

Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.