|
|
|
|---|---|
| För att göra en lång historia kort... Jag monterade ett öppet K&N filter på min 540 touring -99 och ljuv musik uppstod. Körde i cirka en vecka och plötsligt en mycket varm dag började bilen att kännas orkeslös för att senare gå som en påse nötter. Bilen gick inte att få upp i mer än 140 km/h. Lämnade in den på BMW och datorn sa att en givare var sönder. Fick tillbaks bilen efter givarbytet och samma orkeslösa motor... Ringde upp dom och då sa dom att det var möjligt att luftmassemätarn lagt av och att man kunde byta den för 3600:-. Där fick man för att man ville höra lite mer morr... Tyckte att det var lite för mycket pengar att lägga ut utan att veta säkert att problemet skulle försvinna. Fick sedan låna en luftmassemätare frånl en annan 4,4 V8 och mycket riktigt bilen gick som vanlig igen. Åkte upp till Mekonomen och skulle köpa brekkleen då jag har hört att man kan rengöra luftmassemätarn med detta, och döm av min förvåning när jag såg att CRC hade släppt en luftmasserengörare. Monterade ur senare ur min LMM sprejade den ren tre gånger med en timmes mellanrum och vips bilen har aldrig gått bättre. Då började en liten teori sakta växa fram. Kan det vara som så att när det är extremt varmt ute blir det självklatr ännu varmare under huven och oljan i filtret blir då lättflytande och sugs förbi den känsliga LMM som sedemera beckar igen? Mitt tips är testa med CRC innan ni köper ny LMM. Har för övrigt bytt tillbaks till originalfilter och hela operationen gick på 79:- .... | |
|
Kul att CRC'n verkar fungera. Försökte köpa den på Micro som säljer den enligt deras hemsida men i butiken hade dom ingen aning att den fanns. Ska prova på Mekonomen istället, tack för tipset :) |
|
|
Min personliga uppfattning är att man skall hålla sig så långt borta som möjligt från sportluftsfilter om man är rädd om sin 540. Har läst och hört om fler som haft eller fått liknande problem och den gemensamma faktorn i sammtliga fall har kunnat stavas sportluftfilter, och följden har varit havererade LMM:s. Vill man ha lite mer ljud tror jag mer på att montera ett sportavgassystem men bibehålla standard filtret. Macster: Mycket intressant att du lyckades göra rent din LMM och få bilen att gå som ett skott igen:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.