AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
623

Stakar och kolvar till m30turbo?

De
8
DevantE
528i-87
520i-84
Tänkte dubbelturbovåldta min gamla e:28a (2,8)för att få slut på tristessen i mitt liv. Nån som har ideér kring lämpliga stakar, kolvar och vev för detta andamål? Har i stort sett allt annat så det är mest bygget av blocket jag behöver synpunkter på. Skulle vilja ladda 0,8-1 med en hyfsad driftsäkerhet.

Tacksam för hjälp och svar!

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Orginal kolvar och stakar är väll aldrig dumt.

Dock så är det rätt poppis att borra dem och köra bubbla kolvar, det är smidda Mahle och dom kostar inte så väldans mycket. Men jag vet inte om dom gårned 2,8:an? Det bör dom göra om du borrar..
De
8
DevantE
528i-87
520i-84
Tack för tipset men jag tror det får bli original bara att jag slänger i en vev från en 3,0:a med en planing på toppen sen borde jag hamna på lite drygt 7 i komp så då kan jag ju ladda på lite =)

De
8
DevantE
528i-87
520i-84
Glömde tillägga att jag har inhandlat ett 3,5liters block....å det är det som jag ska ha 3,0 veven i =)

er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
Kör med orginal stakar å kolvar du! Om du inte ska ladda mer än 1bar, förresten det går lika bra med 2,8veven istället för 3.0 i 3.5 block, jag kör med 2.8 vev i mitt 3.5 block!
De
8
DevantE
528i-87
520i-84
Iom att det blir så låg komp tänkte jag försöka komma upp på 1,5bar... vi får se hur det går och om bränslet räcker till, har hört om folk som åker med original bottendel upp till 600hk.. säkerligen mycket skrönor men det borde ju finnas lite sanning i det =)

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Kör du bara med stor turbo och ett fint grenrör så håller det bra.

Jag skulle skala av blocket 1.5 mm eller så, det blir väldigt lite squish som det är när kolven vänder 3 mm ner i blocket. 1.5 bar är inte alls omöjligt om du bara gröper ur förbränningsrummet och kör med 3.5 liters-veven (86 mm slag) och de plana kolvarna från 3.5 litersblocket (jag gissar att de är plana, men du vet nog bättre). Alltså kör med standard 3.5 liters bottendel, men gröp ur toppen.

Använder du för liten turbo blir det för mycket vrid på låga varv och mycket avgasmottryck på höga varv, det är sånt som dödar motorn och får folk att tro att de behöver "smidda hi-tech-prylar" i motorn för att få det att hålla.
De
8
DevantE
528i-87
520i-84
hmm... mitt bygge lär ju vara helt åt skogen då enligt dig.

Som det ser ut nu så blir det 3,5liters blocket å 3,0 veven, sprut med allt vad det innebär från m535, extra bränsle i form av kallstartsventiler och tryckvakter, 2 st garret Tb0228 och en 940 IC ..... dessa turbosar är ju ganska små och jag valde just dom för att jag vill ha laddtryck tidigt då jag vill ha en rolig driftingbil för en billig penning. Jag kanske är helt fel ute här nu då....

er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
Jag kør med 6.6 i komp med e85 och det fungerar kanon! Ær inte så himla død som man skulle tro utan laddtryck, men ska du ha laddtryck vældigt tidigt så gør det nog inget om du planar blocket lite. Jag kør med 1.4 bar nu och det håller, ska høja upp några hekto till nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.