AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.596

Köra 850 på vintern?

US
547
US
850 iA -92
Kör ni, 850-folket, era bilar på vintern ?
Har ju precis köpt min så jag har därmed inte ägt den under någon vinter än. Men nej, min kommer att vara avställd under vintersäsongen.

/Fredrik
He
347
Hellboy
440i GC -18
Den byggdes för att kunna köras på vinten, men min är avställd. Med det väglaget kan man lika gärna puttra runt i något billigare.

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det blev ett tiotal resor i vintras utan något större problem. Det roligaste var första färden i samband med den första större snömängden som kom. Bilen utrustad med ASC, dubbfria 16'"s hjul och detta inträffade påväg från utfarten från smågatan hemma. Fick ett mjukt ställ och gled majestätiskt i ca 10 km/h i en vinkel av 70 grader på snedden över ett fartgupp. Granngubben som skottade sin uppfart kan nog intyga att här kommer en äkta BMW-idiot farande som varken trotsar väder eller vind:)
En annan incident ledde till att jag fick byta samtliga delar av den nyrenoverad vänsterdelen av framvagnen men det berodde inte på väglaget utan chauffören:)
Bilar skall brukas och mitt starka tips är använd bra dubbdäck om du skall köra 850 på vintern.
Har du möjlighet så skaffa en bra vinterbil för saltet ÄTER upp bilarna i Sverige och salthalten i automattvättarnas cirkulerande vatten gör inte saken bättre.
Mvh
Asken
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Nej. Min bil står inne i garage från sep - okt till Mars- April. Bilen har aldrig körts på vintern. 3 ägare och en ren entusiast bil för sommaren

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Hej gott folk. Ska bara besiktiga min i slutet på augusti, sen blir det vintervila för min lilla bebis :)
Ha det bäst......
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Jag kör aldrig min bil på vintern trots att den är försäkrad året runt i och med att jag har antusiastförsäkring.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Nej skulle aldrig utsätta denna fina bil för detta.

1. Kallstart med en V12:a vid -30, känns ej som en hit.
2. Varmgarage och vinter = kondens.
3. Att brumma i saltlake var dag, får lätt en person alias putskungen Nr1, att bli labil.
?. Hmm... saltlake och kondens måste bli miljön för en surströmming, inget ställe för en Shark.
Jag kan bara säga att 850 på vintern no problemas, vi körde den som om det vore sommar när vi hade våran 850, med rätt däck så var det inga problem...
Pe
25
Per R
850iA -91
Instämmer med de flesta nadra, min står i garaget o väntar på tjänligare väder. Det enda jag gör är att låta motorn gå varm o ta ett varv kring kvarteret för att inte packningar, etc ska torka igen - har just fyllt på AC:n...

Min granne, som jag köpte bilen av, han körde sin förra 850 på vintern o gled en mycket hal vintermorgon majestätiskt in i en lyktstolpe i 20-30 km/h. Det är ju lite ömtåligt i nosen, så försäkringsbolaget löste in hela bilen - blev billigare än att reparera. Avskräckande tycker jag...

Per R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.