|
|
|
|---|---|
| Funderar på att köpa ett shortshift kit från Rogue Engineering i usa men hur funkar det? alltså beställning, frakt, betalning osv. mottager gärna lite tips. Har aldrig köpt från utlandet förr | |
| kom igen nu :) nån måste ju veta lite om sånt här | |
|
Du får nog räkna med tull också. Nån som vet hur man kommer undan tull? |
|
| Ja jag vet hur det ligger till med tull. Importerade en quad ifjol dock med hjälp av en kille som köpte bilar därifrån. Men vad gör man med beställning och betalning, är det bara å beställa via hemsidan å vänta? känns som det är lite mer komplicerat än så. | |
|
Det är väl bara att betala med kort och beställa. Eller? |
|
| Ja, det kanske är så enkelt. Men det skulle vara bra om nån som vet/beställt talade om hur det funkar. Är inte så kul att betala om det inte ens kanske kommer eller blir 3ggr så dyrt som grundpriset. Man vill ju gärna vara säker på hur det fungerar | |
|
Det enda som kan tillkomma är nog moms och tull så det är bara att beställa. Kanske be dom skriva product sample så har man tur så slipper man tull. Jag ser inte direkt problemet. |
|
| Frakten t ex, vad kostar det? jag har ingen aning, därför jag undrar | |
|
Det sur du väl på sajten du beställer från. Om man inte ser det så kan man ju inte beställa.. |
|
|
Tom i norr: Enligt siten så får man vid ordern ett pris på frakten eller så mjelar man så får man ett ca pris på frakten, se siten: Länk |
|
| Har mailat dem nu så vi får väl se vad dem säger | |
|
Jag har beställt ganska mycket delar privat från USA under dom senaste åren utan några som helst problem. Det viktigaste som alltid när man beställer från utlandet är att verifiera att den säljande firman är seriös. Detta görs lämpligtvis via sökning/inlägg på lämpligt amerikanskt bilforum om man inte har någon personlig referens. Som det skrevs ovan så brukar amerikanska firmor med exportvana kunna skriva ner värdet på försäljningen, betänk dock att detta kan påverka försäkringsvärdet på paketet. Jag själv brukar alltid göra alla beställningar via email. Först begär jag in en offert inkl frakt på de delar jag vill ha och när vi är överens skickar jag sedan en beställning inkl kreditkortuppgifter. Har funkat klockrent varje gång och delarna brukar oftast komma inom en vecka om du har flygfrakt. Om du har otur åker du på att betala svenska importavgifter, har du tur så klarar du dig. :) Men det beräknas enligt följande: Moms = 25% Tull: 4,5% på bildelar (har jag för mig, kan skilja någon 10-del eller två) Totalkostnad = (Inköpspris + Frakt) * Tull * Moms Avgifter till staten = Totalkostnad - (Inköpspris + Frakt) Så om du köper en bildel för säg 100:- och frakten är 50:- blir det: Totalkostnad = (100 + 50) * 1,045 * 1,25 = 196:- Avgifter till staten = 196 - 150 = 46:- /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.