AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.118

Stabilisatorstag bak E39?

Hej!

Var just ute och kröp under bilen. Såg att det lilla staget som håller krängningshämmaren bak på plats hade lossnat(!) Detta var på vänster sida. Kulan hade glidit ur hylsan.

Undrar om det är den delen som på mekonomens sida heter "stabilisatorstag vä/hö bak." för 176kr?

Delen i fråga är en 8-10cm lång smal arm som går från länkarmen till krängningshämmaren (det svarta stålfjäderjärnet som går tvärs över bakvagnen).

Konstigt nog har jag intre märkt något annorlunda i bilens uppträdande.

Tycker det är mycket som börjar gå sönder på pärlan nu...

Tacksam för svar!
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det är stabilisatorstaget. Kör man över lite gupp så kan man höra du hur det knackar. Men i dit fall så har kulan hoppat ur leden och då blir det tyst men bilen borde bli lite svajig vid kurvtagning på ojämn vägbana.

/Pulare
OKej. Har inte tänkt något speciellt på att den krängt mer. Men jag försöker ju hålla mig från dåliga vägar. :-)

Nytt stag är i allafall beställt nu.

Tack för svaret!
Var under bilen och grävde igår. Märkte att stabilisatorstagen var slut.

Kan de vara dom som har gett upphov till vibrationer i bakvagnen vid ojämnt underlag? Det liksom durrar till när man kör över ett mindre "vasst" gupp?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det 6:an vi pratar om här?
Länk

Jag ska byta krängningshämmaren och bussningarna bak. Kanske kan va värt att byta stabilisatorstagen också? Ser ju rätt lätt ut...
ravve: Ja det är 6:an.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Verkar kosta ~250:- så de kan nog vara värt att byta när man ändå é där.
För visst är väl de en förslitningsdetalj som försämrar vägegenskaperna med tiden?
Dom kostar 176 kr/st på mekonomen och 109 kr/st på biltema.

Ska byta min anästa vecka. Får se om "skallret" försvinner i guppen...
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Har inte bytt på en 5:a, men att byta stabilisatorstag är enkelt, man behöver dock en domkraft extra för att pressa upp nedre länkarmen i position när man lyft upp bilen.

Jag kan lova att det börjar skrapa ordentligt om båda stagen fram lossar i alla fall =) Men jag håller med om att det inte märks så jättemycket om bara ena är loss.
steiner: Inte behövdes det någon extra domkraft för mig när jag bytte.
Var bara att skruva lös det gamla staget och skruva dit det nya. Lite trångt var det iofs, men någon extra domkraft behövdes ej.
Höll på till tolv i natt utan att lyckas.

Först hade däcken ärjat fast, så jag fick ut och sladda med lösa hjulbultar för att de skulle lossna.

Fick sen loss övre bulten utan större problem. Lyckades trockla loss den nedre ocks, men sen gick det på skit. Helt stumt och omöjligt att få in händer och tillräckligt med kraft för att fortsätta. SKIT!!!

Skulle behöva fyra händer.

Så nu kör jag utan vänster stabilisatorstag.

Får göra ett nytt försök med ännu mera 5-56, om två veckor när det finns mer tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.