AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
605

Byta kamrem + spännrulle

Läste 323E21terrors inlägg då hans kamrem hade gått av.
Vill inte följa i hans fotspår, så därför:
Hur montera, och vad tänka på, när man vill byta kamrem och spännrulle?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Låsa kammen och svänghjulet i rätt läge i förhållande till varandra och sedan spänna rämmen så hårt som den skall vara spänd. Jag rekomenderar en reparationshandbok från t.ex mekonomen. Där kan du läsa om hur man kan tillvärka verktyg (lätta att tillverka) för att hålla kamm och svänghjul i rätt läga och hur du skall göra för att spänna remmen rätt. Detta är väldans noga på min motor i alla fall. Jag vet inte hur det är med din, men en handbok är ju ofta bra att ha med så gammla bilar som vi har...

Lycka till.
Moller
Det finns symboler på svänghjulet respektive kammen så det är inte så svårt men märk gärna med en tuchpenna så du är säker..
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Ska själv göra det på min snart. Det är vad jag har förstått lättare att göra på sexorna. Är bara att rikta upp markeringarna så att man ser om man råkar flytta något. Sen är det bara byta rem och spännrulle så fixar spännrullen resten med fjädertrycket.

Har jag missat något?
323E21terror
En grej att tänka på är att ta hjälp av någon lite tjockare skruvmejsel eller annat liknade föremål för att effektivt verkligen pressa ner spännrullen så kamremmen får så liten radie som möjligt att omgärda. Det är nämligen ganska klurigt att montera dit remmen själv, speciellt om man inte lyckas pressa ner spännrullen så mycket det bara går.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.