AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.009

Biltemas bromskivor, något att ha?

Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
tjohoj!

såg att biltema hade ventilerade bromskivor för en billig peng.
är dessa skivor kassa eller ska man våga köpa sig ett par? har ni några erfarenheter av detta?
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Glömde länken Länk
Fr
37
Fras
325i Sedan -94
har hört att dom lätt blir skeva efter inte så många mil.
men har inga egna erfarenheter av dom, skulle nog inte köpa dom sjölv till bmwn, men kanske till en brukis som man alltid kör lungt med =)

Mvh Fredrik

He's going the distance
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
jo det är inte omöjligt att dom blir skeva när dom blir lite varma. blir väl att köpa bra grejer istället.
Jag kör me biltemas skivor fram å bak funkar fint hitils har kört ca 1500 mil å inte spicielt snällt så de duger allt. Men man ska akta sig för biltemas belägg de kan rammla isär jag har ingen erfarenhet av det men polarn har det det är värt å köpa riktiga inga leksaker men skivorna tycker jag är okej

Köp hos Motornord så får du riktiga skivor
pu
547
puiu
330i-03
hej. Sjoling köp inte från biltema .jag har köpt till min Audi a42.6 från biltema och efter 4 månader blir dem skeva.efter det köpte jag från audi original och funkade i 7000 mil utan problem.Puiu
Biltemas skivor är förmodligen inte sämre än något annat.

En kompis till mig hade Biltema skivor på sin Golf GTI -83, dessa kombinerades med riktiga rallybelägg. Eftersom hejdarna blev grymma med denna kombination utnyttjades möjligheten att bromsa riktigt sent ordentligt, vilket innebar att de främre skivorna oftare var illröda än metallfärgade. Efter 2 år av veritabel misshandel kunde man se små sprickor i skivorna, det var allt.
Bra betyg åt Biltema skivor alltså.

En annan kompis köpte nya skivor till sin Honda Accord 2.2 -96 hos Mekonomen. När han packar upp dem ser han till sin förtjusning att de är tillverkade av Brembo. Vilket ju skall vara ett kvalitetsmärke, men efter att fått bytt skivorna gratis 4 gånger då de slog sig trots försiktig familjefaders körning. Gav Mekonomen upp och skivorna svarvades, tror inte han haft några problem sedan dess.
Mindre bra betyg åt Brembo alltså.

/Fredrik
Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Efter att ha kört med Biltema´s bromsskivor på:
Mercedes W123 200 -85 (10.000 mil)
Mercedes W201 190E -91 (15.000 mil)
Honda Civic -91 (13.000 mil)

Så kan jag bara säga att de funkar för normal körning.. Men börjar det snackas bankörning eller liknande så hade jag satsat på kvalitet..

Bromsarna är ju sådant man verkligen INTE vill ska vara fel på. En trasslande motor under acceleration kan man leva med. Extrema vibrationer och låsande däck under panikinbromsningar när man ligger och kör om, för fort eller något barn springer ut framför bilen.... Nej tack.

Dessutom finns det inte mycket som förstör körupplevelse så mycket som vibrationer i ratten och pedal under "inspirerad" körning.

//amullo
---
jag körde med biltemas skivor/bromsklossar på en mercedes tidigare!, kan berätta att vid hårdkörning luktade det bränt och kom ibland rök från bromsarna vid extremkörning, bromsförmågan var också ofta i princip obenfintlig på högre temperaturer!!!! bara så ni vet! som vardagskörning är dom ok om man vet om att de inte är att lita på, men som sakt, jag ska ALDRIG mer köpa bromsar från biltema igen!!!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du kan inte vara säker på att du får bra grejor ens om du köper skivor på BMW!
Jag köpte framskivor till min 3.0S på BMW. Efter normal vardagskörning var en skiva sliten över slitagegränsen på 2-3000 mil.

Det riktigt dåliga var dock att BMW inte tyckte att det var uppseendeväckande på något sätt! Det längsta dom kunde sträcka sig vara att ta in bilen på deras verkstad för att undersöka om dom kunde hitta något fel! Förstås bara under förutsättning att jag betalade undersökningen!

Som jämförelse kan nämnas att den första omgången skivor körde jag över 30.000 mil med!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.