AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
767

525 IAd i Göteborg -02

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tjenare, en kompis är väldigt sugen på denna bilen Länk Han kommer sjävklart göra en egen bedömning och alla nödvändiga kontroller på den innan en eventuell affär, men självklart vill man höra om panelen har någon åsikt om bil och handlare.
Kan inte säga mycket om bil eller säljställe, men kan erbjuda en rätt så uppdaterad försäljningsuppgift. Jag sålde min 525iAT bensin för 146000 för snart en månad sedan (efter tre månaders annonsering med fallande annonspris). Liknande milställning 13500 mil. Min hade dock högre utrustningsgrad med tex komfortstolar, integrerad telefon, automatiskt öppningsbar baklucka och RDC. Köpt av mig hos BMW i Tyskland och verifierbar mätarställning/service iom att företaget hade sålt, servat och tagit bilen i inbyte när det var dags för byte.

Mvh
Mikael
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vet inget om bilen eller firman i fråga men jag skulle kolla upp all dokumentation NOGA. Det är inte ovanligt att dieslar gått betydligt längre än 13500mil på 4år. Återkom gärna med info när ni kollat upp bilens miltal.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Spontant när jag kollar på bilen noterar jag följande. Fin utrustningsgrad. Förarstol nedsutten och mycket sliten bakre del av sittdynan. Bromspedalgummit väl slitet.
Om jag hade varit ute efter en liknande bil hade det räckt för att styra näsan mot Tyskland och tagit hem en bil själv och fått BMWs Premium Selection garanti på köpet.
Kollar man upp historiken( finner inte det meningsfullt tidsmässigt att göra själv) finner man om mina antaganden stämmer.
Jag citerar något jag hörde häromdan som passar. "När det är pengar inblandade tar girigheten sakta men osynligt över och innan man inser det går det över styr." Detta citat hade med insideraffärer att göra.

Bilimportörer tar in bilar just för att tjäna pengar. Detta är deras levebröd såsom vems som helst. Nu är bilbranschen överetablerad av mindre seriösa aktörer och då tummas det på... Just det ärligheten med miltal.

Notera att mitt resonemang utgår ifrå en väl grundad erfarenhet.
Denna bilhandlare käner jag inte till. Är milen ärliga så visar det sig.

Lycka till och hoppas kompisen har lite tålamod och ser fram mot att upptäcka den svenska importmarknaden:)
Asken
Spontant så ser varken firman eller bilen seriösa ut..Varför mörkar man regnr?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Något som jag ofta märkt med mindre firmor är att bilarna i många fall är reggade på privatpersoner eller inte reggade alls. Om bilen inte är reggad alls i Sverige så köp den inte. Du har ingen aning om den går att registrera eller inte. Är bilen reggad på en privatperson så hamnar du i värsta fall i problem vid eventuella reklamationer. Firman kan hävda att affären inte gjordes mellan firman och dig utan mellan två privatpersoner. Då gäller inte konsumentköplagen längre vilket inte alls är några goda nyheter. Nu kommer säkert någon att invända att det fortfarande räknas som ett firmaköp även vid förmedling men detta är något som många firmor helt enkelt skiter i. De byter nämligen namn och ägare om någon månad i alla fall efter att man blåst tillräckligt många.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.