|
|
|
|---|---|
|
det här frågan har väl varit uppe, men jag har inte hittat något genom att söka. för ett tag sen gick vattenpumpen sönder och bilen kokade, jag trodde att topplockspackningen klarade sig. Det går itne ut kompression i kylsystemet, det ska ju bli tryck i expansionskärlet då. Det kommer inte in vatten i oljan. Men däremot har jag märkt att det försvinner olja, och i kylsystemet är det en härlig sörja. Dock läcker det olja under med, så det kan vara där oljan försvinner. Men eftersom jag inte vet ut topplocket ser ut, men borde inte olja kunna pressa sig ut i vattnet? vilket har höhst tryck vattnet eller oljan? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låter som läckage mellen oljekanal och vattenkanal. På en M51-525tds 96> ska oljetrycket vid ca 4000varv ligga på 3,8 bar. I kylsystemet ska övertrycksventilen öppna vid 2,0 bar systemet ska provtryckas med 1,0 bar om det är svar nog. MVH Hasso |
|
hade samma fel på min tds , visade sig att det var en spricka i toppen som bara utvidgade sig vid en viss temp (strax innan normaltemp) o då tryckte den ut avgaser i vattnet så vattnet försvann.. märktes inget vid normal provtryckning eftersom motorn då inte var i rätt temp! men om bilen har gått i kok, så har du garanterat klarat packningen men fått spricka i toppen =( o en ny topp e inte billig - 20000:- med packningar på BMw (av egen erfarenhet) men finns billigare ställen o köpa på mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
| Enligt Jhonny på Motornord så var det problem med topparna på de första 2 eller 3 årsmodellerna 525tds. | |
|
ja, att 92:an har dålig topp vet jag, men min är importerad och har då hört att motorn kan vara en modell nyare än bilen, vilket kan innebära att jag har en 93:a topp. får undersöka saken vidare. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
hade också en -92a , det var första årsmodellen med den motorn har jag för mig, var lite prod. problem , kom en förbättrad version senare, fast jag tror den nyare passar på dom gamla också... mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
|
ja, grejerna passar olika modeller, alltså den nyare toppen går på det gamla blocket. men är det alltså större sannorlikhet att toppen är sprucken än att det är packningen? jar en som har en "ny" (500mil) topp för 8500:- men det är ju inte gratis ändå. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
har kollat en sak till när man öppnar påfyllningslocket på ventilkåpan så ryker det ganska mycket, mer än vad jag anser är normalt, visst ska det vara lite ångor, men här ryker det lite hela tiden. Hur lång tid kan det ta för en riktigt duktig bmw mekare att lyfta en topp? vet nämligen en som gör lite vid sidan Kan man renovera sprickor i toppen? eller är det bara att kassera? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
kjell A |
det finns ett företag i helsingborg som säljer nya toppar till bra pris, dom är mycket seriösa, jag har köpt och tyvärr reklamerat utan någon protest, dom skickade ny topp igen och står för kostnaden för nya bytet, till skillnad mot många andra hör av dig om du vill ha namnet, har det inte i närheten nu, men på måndag mvh kjell KA |
|
kjell A> Du får gärna höra av dig gällande namnet på det företaget. Jag hoppas det bara är min toppackning som gått men i annat fall är det ju bra att veta var man får tag på en ny topp... MVH /Jonas |
|
| Skulle ju oxå kunna vara toppen som blivit skev...och oljan brukar ju ha högre tryck än vattnet just för att man inte ska få in vatten+glykol i smörjsystemet om man får läckage....... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.