|
|
|
|---|---|
|
Vad är vinsten med spacers? Endast snyggare med att däck och fälg kommer ut lite mer eller får man även bättre väghållning pga ökad spårvidd? Märkbart? Skillnad på spacers och spacers? Har sett allt från 1000:- till Biltema 29:- | |
|
Om du har en fälg som breddar för mycket in, så kan du få ut fälgen med hjälp av spacers och då får fälgen plats i hjulhusen utan att det tar i inneskärmen och dyligt. Det är väl den vanligaste anledningen för att använda det,,,tror jag, Men det finns nog dem som vill ha bredare spårvidd på däcken oxå. Biltemas breddar väl bara max 5mm, och dessa sätter du bara mellan fälgen och navet med samma bultar. Dem som kostar mer breddar mer. Denna dyra typ av specers breddar mer, och sätts fats med bultar, och sedan fäster du hjulet/fälgen i spacern, dessa spacrar "förstjuter" alltså bultmönstret lite. Hoppas detta förklarar lite. |
|
|
Ökad spårvidd = bättre väghållning? Nackdelar? |
|
|
Att erhålla korrekt inpress är den korrekta användningen av spacers. speciellt på en FWD så är scrubbvinkeln i framvagnen av hög vikt. Det är lätt att få kasst grepp när hjulen inte får arbeta mot underlaget som det är tänkt. På en RWD är det inte lika viktigt av förklarliga skäl. Lite off topic men ändå inte... Att en spacer ska ha styrning mot nav samt fälg är också det mycket viktigt för att skruvförbandet ska få möjlighet att arbeta som det är tänkt. Om det inte styr mot navet så riskerar man att klippa av hjulskruvarna då man inte får den friktion som ska hålla fälgen på plats. Man väger alltså hörnvikten på bilen mot skruvarna när navet inte får vara med och ta kraften som uppstår vid körning. Hjulskruvarna är endast där för att uppnå friktion mellan nav och fälg! /Anton |
|
|
Nackdelar är slitage (längre hävarmar), möjliga negativa effekter på geometrin i upphängningarna osv. Generellt sett så är ju en längre bärarm med rätt utforming bättre än en spacer så att säga.. /Anton |
|
|
Tror inte det ger så mcyket bättre väghållning, men det kan väl se lite tuffare ut antar jag. Skulle bilen bli 4cm bredare (hjulen kommer till skämrkant istället för att sitta en bit in från skärmen) så kan det nog ge ett bredare utseende =lägre och tuffare utseende. Men som jag och Anton Lillsund säger/skriver, så är den primära uppgiften att få fälgen att få plats/fungera på en bil som inte fälgen igentligen inte är producerad för. |
|
|
Om fälgarna har rätt offset till bilen så blir offsetet fel och bilen blir spårkänslig. Samt att däcken nöts snett.. |
|
|
Anton: På lastbilar med stort antal hjulbultar med planbrickor utan kona osv kan jag hålla med om friktionsförband. På fälgar/bultar med konisk anliggningsyta får man visserligen press in i navet men kraften "vinklas" av 90 grader också, fälgen låses i rotationsriktningen, detta är viktigt i sammanhanget. Se t.ex på fälgar av stålplåt, endast en liten anliggningsyta, eller på BMW:s svarta vinterfälgar av alu, om det "bara" vore friktionen så skulle fälgen snart jobba sig lös. I fallet med spacerplattor så är det lika viktigt med korrekta förband osv, men precis som du skriver så har många dessutom fått uppleva spårighet och nerkörda hjulupphängningar pga ökad spårvidd, inget att rekommendera. FP |
|
|
Det brukar vara 60° vinkel på konan, men det spelar iofs mindre roll i detta fall. Jag läste vad jag skrivit och ser att det var lite luddigt skrivet.. Jag är med på din linje Folke. Sorry för missledande inlägg här ovan.. Men att fälgen har den passning som är menad mot navet eller spacern är a och o. Utan den passningen så klipper man snart skruvarna. Har sett det otaliga gånger på flertalet bilar.. Att ytan mellan fälg och nav är ren och slät är lika viktigt det för friktionen. Har man grader och slagmärken på utan så tappar man friktion och fälgen är snart lös, vilket klipper av skruvarna. /Anton |
|
|
Det är vinkeln mellan navets plan och fälgen som blir 90 grader, om det är 60/30, 45/45 eller nåt annat spelar mindre roll. Titta nu igen på ett par plåt eller BMW-vinterfälgar så ser du att där finns ingen större anliggningsyta (=friktion). Titta även fälgar utan passning i mitthålet, det finns faktiskt en del sådana, och de sitter bergfast mha bultarna och den koniska anliggningen på dessa som gör jobbet. Självklart måste allt vara åtdraget osv annars jobbar det loss och självklart blir det friktion mellan plana ytor på t.ex gjutna eller smidda fälgar men analysera ett koniskt bultförband så förstår du säkert. När bulten/konan är fast så kan inte fälgen flytta sig i nån riktning, du kan lägga brickor innanför så ytan (friktionen) rakt in blir mycket liten, de kan inte flytta sig ändå (lätt överdrift men principen...) FP |
|
|
Folke: Visst är det så att en plåtfälg av stål eller aluminium generellt sett har en mindre anliggningsyta mot navet än en gjuten eller smidd aluminiumfälg. Men om vi förutsätter att man använder lika många skruvar och drar dem lika hårt så kommer ju trycket per ytenhet att bli större. Vad händer då med den totala friktionen? Inte kan den väl vara direkt proportionell mot ytan i alla fall? Jag har inte det där sambandet i huvudet, men du kan säkert visa oss det matematiskt? :-) |
|
|
Ingen aning. Jag har för länge sen sett modeller på bultförband och liknande där man gjorde nån slags röntgenanalys eller liknande så man kunde se yttrycket runt själva bulten med olika typer av godstjocklek, material osv. Man blev förvånad över hur nära själva bulthålet osv som den stora kraften överförs mellan de olika delarna. Bara en liten bit ut i ytorna runt bulthålet var kraften minimal (förhållandevis), nån siffra eller procentsats har jag inte att bjuda på tyvärr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.