AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.071

Fortkörning med nytaget körkort

Sida 2 av 3
Da
69
DaAddez
Bmw 525iM -90
tjena på er!!
Hade haft mitt kort i 3 mån, då tog blåmesarna mig på en 50 sträcka, blev klockad till 68km/h, fick böter 1200:-, men korten har jag kvar än idag... detta var för 1,5år sen...
hade bra

Glad Påsk!!

/// Andreas
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
50-sträckan jag körde på var en industriväg. Jag anser inte detta vara så dumt... Jag skulle aldrig klara att köra inom gränserna. På istortsett alla mina övningskörningar i trafikskolan stod det som kommentar "hastighetsanpassning?" Hehe :)
Ingvarsson
kollade med trafikpolisen, ni har haft rätt nästan allihopa. FULLGAS i fortsättningen, nja...men relativt sett så.

/Ingvarsson
Klasse!!

Kör man över 30 km/h för fort blir man av med lappen (+ en viss felmarginal: ca 3 km/h).

Men kör man däremot på en 30-sträcka då räcker det att köra 15 km/h för fort, det vill säga i 45 km/h.

Kör du i 45 km/h (48 km/h) på en 30-sträcka blir du av med körkortet oavsett om du har prövotid eller ej.
Visa användare
747
TCG
Jocke_999>Om polisen ser dig OCH har lasern till hand ja...
Ingvarsson
Jocke_999> Du har tyvärr fel där. Enligt Bert Hag på Trafikpolisen i Falun gäller +20 km/h på 30vägar.

/Ingvarsson
Tigerr
Ingvarsson: Ja, men det gäller juue bara i Falun! :P

Har varit intressant att läsa allting ni skrivit.. Mina misstankar är besannade: I ämnet "körkort-prövotid" så använder sig staten av skrämselpropaganda, som alltid annars.. Vad jag lärt mig är att man kan ta om körkortet efter straffperioden. Innan trodde jag att man var tvungen att vänta hela prövotiden ut (2-5 år)! Det hade varit klart jobbigt.. Men nån månad? Tuta och kör!! :D

Tigerr
bo
282
bobbby
320i -91
Jag harde exakt samma tankar när jag tog körkortet för två år sen. "Vad händer om jag blir stoppad för fortkörning?" Så jag skickade ett mail till trafikpolisen i skåne och frågade vad som gäller om jag blir stoppad för fortkörning. Svaret är att det är samma sak som gäller, den ända skillnaden är att om man blir av med kortet så får man göra om allt.
Jag har sätt att här är olika uppgifter på hur länge prövotiden är.
Prövotiden är på 2 år.

Bobby
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
vart går gränsen för vårdslös körning då? 200 på 110 väg?

/martin
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag vet inte om jag minns helt rätt, men en kompis frågade sin morfar som är mc-polis.
På 50-väg åker kortet på 55
På 70 åker det på 75
På 90 åker det på 100
På 110 åker det på 120.

När man har det på prov alltså.. 25:e april blir jag av med att ha det på prov =)

Jag brukar ta det lugnt på 30, 50 och 70.
På 90 brukar jag ligga på 100 ungefär om jag inte har bråttom.
Och på 110 brukar jag sätta farthållaren på 125.
Men sen ibland får man anfall och kör snabbare, åtminstone jag.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Visa användare
747
TCG
Magnus18< Läs vad bobbby skriver, samma regler gäller dem som har prövotid som de som inte har det förrutom att en person som inte har prövotid kan bli av med det i 1mån och sedan få tillbaka kortet medans om samma brott utförs av en person med prövotid så får han/hon ta om körkortet efter en månad istället.

Antingen försöker din kompis, eller hans morfar, att skrämma dig.

Du blir inte av med kortet om du kör 139km/h på 110km/h väg.

Det är inte 'rätt' att köra för fort men de som moralpredikar om att man inte ska köra fort och att de som kör fort är idioter har troligtvis glömt hur det är att vara ung.

För att få ner dödssiffrorna så kanske vi ska införa fartbegränsningen 30km/h på motorvägarna för då skulle ingen dö...
T_J
Jag tycker det skulle vara BRA om körkortet ryker direkt för minsta lilla förseelse av en förare med färska körkort, det skulle nog sålla bort enhel del mindre lämpliga förare och det kanske i sin tur skulle spara några liv och sänka försäkrings premierna.

160 på 50 väg, otroligt klyftigt gjort..
har en kompis som blev av med körkortet efter att ha kört 125 på 90-väg. 6 mån senare blev hon av med d igen för 115 på samma väg, inte av polisen men av länsstyrelsens körkortsenhet där det sitter en person och utreder anmälda fall och prövar alla fall individuellt, mao kan du om du har en grinig utredare tappa körkortet vid lägre hastighetsöverträdelser än ex 30 på 90-väg, vilket min kompis gjorde i det här fallet. Vid båda tillfällena var det kväll och tom väg...
Visa användare
747
TCG
Det är ett bra riktmärke att ha hastighetsbegränsningar. Ni som säger att körkortet ska ryka så fort man kör lite för fort, vad är det som säger att den hastighetsbegränsning som står på skylten är en säker gräns? Vi kan väl införa 30km/h gräns på våra svenska motorvägar och installera övervakningskameror var 100'e meter så kommer nog dödsfallen minska.

Eller som någon sagt: "jag kör bara fort på Autobahn". Skulle det vara mindre farligt att köra fort på Autobahn bara för att det är lagligt?

Och angående bilar, nyare bilar har bättre väghållning och bättre bromsar. Borde inte SBP sätta en lapp i rutan som visar hur mycket långsammare en gammal bil får köra? T.ex. -20km/h på alla vägar?

Jag kör ofta för fort men jag gör ju alltid en riskbedömmning först. Om det är tom motorväg mitt i sommarnatten så anser jag att riskerna är betydligt mindre än rusningstrafik i skymmningen. Och jag anpassar farten efter detta...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
TCG:
Hallå, vänta lite här nu...
För det första så ska du älska poliserna som bara kollade dina lampor och var allmänt irriterade, de hade utan vidare kunnat plocka in ditt körkort för grov vårdslöshet i trafik, samt säkerligen ett kortare fängelsestraff. De behöver inte laser för att se att du körd långt över gällande hastighetsgräns och i 160 på 50 sträcka då är det grov vårdslöshet. Med tanke på ditt resonemang beträffande hastigheter så hoppas jag att varken jag eller min familj aldrig någonsin kommer möta dig på vägarna. Även om det var en industriväg, vad säger att ingen kunde gått/cyklat där?
Skärpning det är inte bara du som kan bli skadad vid en eventuell olycka. Vill du köra fort så håll dig iaf på motorvägarna.
Varför det inte är lika farligt att köra fort på autobahn, jo för där är folk medvetna om att det kan komma bilar i 250+. Och ja det sker betydligt fler och allvarligare olyckor där. Det är oftast skillnaden i hastighet som är farlig, dvs det är ytterst dumt att klassa olika fordon för olika hastigheter.
Hoppas det är som du säger att du gör en risk bedömning först och att även risk för andra kalkyleras in.

Till er som undrar över prövotid så gäller följande:
Körkortet behöver inte tas om om det inte återkallats.
Återkallelse görs vid överträdelser som rödljuskörning, 20+ på 30 sträcka och 30+ på 50- och uppåt.
Sen akan alltid polisen tycka att du kört vårdslöst, tex 28+ på 50 sträcka med mycket bilar och folk runtom, då kan de lämna anmälan till länsrätten som beslutar om du ska få ha ditt körkort kvar, vilket du antagligen inte får ha. Deras bedömning väger tungt.
Prövotiden är numer 5 år. Samma sak gäller för de utan prövotid om man blir av med kortet i över ett år. då får man ta om det igen. (händer oftast vid rattfylla,+ riktigt grova överträdelser, skulle gissat på att 110+ på 50 väg kvalar in där)
bo
282
bobbby
320i -91
Hubbe325:
Prövotiden är väl ändå 2 år. Det är snart 2 år sedan jag tog mitt körtkort och då var prövotoden 2 år eller har dom höjt den igen. Jag vet att den var 5 år för några år sedan men att man sänkten den sen.

Bobby
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är 5 år nu. Tjejens lillebror tog sitt kort i Jan 2002 och fick då 5års prövotid.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Vissa sandlåde inlägg här vittnar om att en prövotid på minst
2 år är att föredra för att få nyblivna KK tagare att skaffa sig
lite erfarehet i trafiken. Inlägg som "Höhö, jag körde i 163 på
50 väg, och polisen var dum mot mig då" är ju så patetiska.
Det är samma regler som gäller för förare med prövotid som
utan. Dock borde det nog vara lite hårdare under prövotiden.

Sen sitter jag och lurar på hur gammal man är om man har
en morfar som fortfarande jobbar :-)

/J

Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
En tanke bara:

Man kör ju inte fortare än vad man tycker är säkert för en själv och alla medtrafikanter! Vid vissa tillfällen kan jag anse det som säkert att köra uppåt 200, men endast när vägen, trafiken, underlaget och sikten är idealiska. Det kan även vara väldigt osäkert att köra 110 på 110-väg om förhållandena är dåliga. Trots det är det många, även äldre som kör som idioter när det är pissväder.

Tycker att man efter nåt års erfarenhet kan bedömma det ganska bra. Då menar jag kanske inte 20 år för det beror helt på hur mycket bil man kör. Själv har jag haft kortet i 5 år, kör väldigt mycket bil och anser mej kunna avgöra när jag kan köra fort och säkert!

Min bil: Länk
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
polaren torskade på grov misshandel och blev av med lappen
x antal månader...

man kan göra en del tokiga saker typ på fyllan eller dyl,för att lappen ska sitta löst... tänk på det...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.