|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Ingvarsson |
Är det någon som vet hur det ligger till med det här med prövotiden som jag kommer att behöva stå ut med i ca 2 år till. Eller behöver jag inte stå ut med den. Är det verkligen så att de tar mitt körkort för minsta lilla "överträdelse" eller gäller +30km/h för mig som alla andra??? Är det nån vet hur det ligger till??? /Ingvarsson |
|
Hmmm vad jag kommer ihåg så gäller precis samma regler för dig som för oss gubbar. Skillnaden är att om du blir av med körkortet, måste du skriva och köra upp igen, efter strafftiden. Vi gubbs kan ju bara kvitter ut lappen igen. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Fredrik M har helt rätt, reglerna är densamma med den skillnaden att du måste göra en ny uppkörning. //Ric Wraaaaooom |
|
Ingvarsson |
Får hoppas ni har rätt. För det börjar typ bli lite jobbigt att få hjärtklappning för att man kör nån enstaka km/h för fort och ändå ligger och bildar kö framför ett gäng sushi-bilar med gamla tanter i :( /Ingvarsson |
Lundén |
Inte så säker på att det ni säger stämmer, tror dom rycker kortet direkt på minsta lilla km/h för fort men jag e inte säker |
| Nej du blir inte av med KK för att du har kört för fort så länge de inte är över 30 km/h för fort. Åker du däremot dit flera gånger på mindre hastighets överträdelser så ligger lappen risigt till. | |
|
Jag åkte 118 på 90 väg när jag hade prövotid, fick då en varning. Vågar inte svära på hur det ligger till idag dock... Mvh Anders S. |
|
Ingvarsson |
Precis vad jag ville höra Anders S och Mannen. Har Pappa-Staten ändrat reglerna sen dess ska jag nypa Göran Persson i bilringarna. |
| Har kollat upp detta. Fredrik M har helt rätt! | |
|
Hej. Det är inte första gången dom försöker skrämma upp oss bilister att gör du inte si och så så händer nått hemskt med dig. Ola |
|
|
Det sjuka är att det är den infon dom pumpar ut från körskolan! Det sa min körlärare alltid, att gör du det minsta fel i trafiken så ryker lappen.... men bullshit var vad det var.. Trodde på det ända tills jag åkte dit för att kört 110 på 90 sträcka.. och fick ha kvar lappen.. jävla faschistfasoner är vad det är... skrämseltaktik alá gestapo-style.. |
|
ossism |
då skulle jag vilja fråga en sak som gäller vårdslöshet i trafik. en polare körde 142 på 90-väg (motorväg)och dessutom olovligt. vad blir det för straff för honom? touring ska d va! |
|
ossism: smart polare du har. Är han över 18 kan han ju räkna med en volta på kåken! |
|
|
dom har väl ändrat så att prövotiden är 5 år nu oxå? tur att man tog körkortet innan de infördes! larsson -m3 93- |
|
|
Inte ens polisen vet om detta i alla fall. Jag körde utan bälte och polisen stod och skällde ut mig och gapade om att jag hade prövotid och att han därför kunde ta körkortet för minsta lilla grej och att han skulle vara jättesnäll när han nu inte tog mitt körkort! Jag höll bara med och spelade dum, då åkte han och var väl glad för att han fått skälla lite. En annan gång stoppade de mig då jag färdades dryga 160km/h på en 50 sträcka de gnäller som satan på mig och beklagar sig för att de inte hade lasern uppe, kollar alla lampor m.m. för att försöka sätta dit mig för något och innan jag åker så säger en av poliserna "nästa gång tar vi dig!". Hatar poliser! |
|
| TCG: Klart att Du hatar poliser! Det var helt fel och idiotiskt av dem att skälla på dig bara för att Du kört 160km/h på femtiosträcka. Att de sedan kollar om dina lampor fungerar på bilen var snudd på kränkande... Skärp dig! Inte bara polisen beklagar att lasern ej var riggad. Även jag beklagar det. | |
|
Sedan är det också så att du har lappen på en prövotid. Denna prövotid åverkas av alla former av lagöverträdelser. Skulle du åläggas någon form av dom i en rättegång kan du mista körkortet. MVH KJELLE |
|
| Skrämmsel taktik har de alltid kört med. På den tiden jag körde omkring på min moped i ca 65 km/h vart jag stoppad av en polis bil. Anledningen till att jag stannade var att jag tyckte jag körde lagligt nu, tidigare gick den i ca 95 km/h eller nåt! ;) Dom vart hel ilskna och sa att nu ryker garanterat lämpet! Inte då, fick slutligen endast 1200 kr i böter! :) | |
|
Visserligen gillar jag oxå att köra fort, men på 30, 50 och 70 sträckor är jag noga med hastigheten. Utanför skolor och sånt är jag extremt noga. Tänk er hur det skulle kännas att köra på någon... förhoppningsvis väcker detta lite eftertänksamhet hos er. Kör med insidan av skallen pojkar och flickor. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Här är livs levande bevis! --> Jag lyckades med konststycket att missa en 30 skylt.. och klockades på 53Km/h. Blev av med körkortet 3 månader. Jag hade prövotid kvar så det var bara att snällt sitta och vänta tills dom 3 månaderna gått.. Skriva upp igen och göra ny uppkörning, Vet inte vad kalaset landade på till slut, men tror det var 1200:- i böter, + typ 500 för uppkörning/prov. ingen höjdare! |
|
| Ingvarsson: Verkar inte vara ngn högre kvalitet på dagens körkortsutbildning om en fråga som denna dyker upp direkt efter nytaget körkort... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.