AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.031

tds: Pendlande tomgång, kaminställning?

Var på Englunds och skulle få mig en tid för lite datorjobb kring insprutningen varpå de påstod att det i 9 fall av 10 är kaminställningarna som är åt helvete. Ett arbete för ~3500:- där de bla. byter kamkedja.

Frågorna är:
- Kan jag göra något utan att byta kedja, för att avhjälpa detta?
- Ska man verkligen behöva byta kedja, eller är det en "oskriven" servicedetalj vid 30.000 mil? (min har gått 33.000. Kammen i sig såg kanonfräsch ut för ~1.000 mil sedan)

Hur detta än löser sig så ska den iaf in på BMW och få sig en dos av "datorn"...

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
samma symtom blir det också på 324/524:an när kamremmen närmar sig slutet med den skillnaden att den blir lite tröttare
men det är inte så konstigt när man tänker efter
pumpinställningen ska ju vara med 0.02mm + -
så det passeras ju ganska lätt när kedja/rem blir "längre"
hur går det med renoveringen?

Fett med dåligt...
Gör ju lumpen nu, så tiden är väldigt knapp.
Försökte hitta ett shelter för bilen, som man kan jobba under. Tjackade ett 1000:- partytält på 9x3m från Biltema. Skiten spikades i en träram. Efter lite stormar så hade hela skiten flugit åt helvete och tagit spikarna med sig.
Tog då till drastiska åtgärder och lättade grymt mycket på plånboken. 500 kg rör och kopplingar senare så har nu bilfan ett shelter. Efter årsskiftet kommer det att hända grejor, då jag är totalt sysslolös!

Sååå. Är det bara byta kamkedja och spännare på egen hand och sedan glide in till Englunds för lite haxande i datorn?

- Men jag kan ju ha fel!

precis
och sen lämna in på hedquist dieselservice så blir det nog billigare

Vilka nummer av dessa behöver jag, då..?
Länk

- Men jag kan ju ha fel!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.