|
|
|
|---|---|
|
Tänkte renovera framvagnen + bakvagnen på e32'an. Har setat nu o sökt och kollat runt en massa och hittat följande. Framvagnsbussningar: Casterstag, Bärarm Nedre, Hjälpstyrarm, Pendelstag och Styrleder. Bakvagn: Bakbalksfästen, Pendelstöd till krängningshämare. Så nu till frågorna 1. Finns det mera bussningar i framvagnen? Vill byta allt är jag endå är igång. 2. Styrlederna, det finns vänstergängade och högergängade. Vad är skillnanden och vad behöver jag? 3. Är Bärarm samma som Länkarm? 4. Bakbalksfästen är väl samma som Silentblock? 5. Spindelleder? Byter man hela leden eller byter man bara bussningen? Vore väldigt tacksam om någon kunde reda ut dessa oklarheter. AC Schnitzer | Made by winners, made for fun | |
|
2. Det är yttre och innre. Det är därför det är olika gängor på dem. Mitt tips då det gäller detta är att köpa nya kompletta styrleder. Skall göra det själv på min då jag fick svetsa fast styrleden vid senaste bytet. 3. Ja. Du har länkarmen,bärarmen som går in mot motorn. Casterstaget är det som går snett bakåt. 4. Ja 5. Spindelleden sitter i länkarmen MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Här finns det lite bilder också: Länk MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Tack David. Nu börjar det klarna en del. Blir nog att köpa kompletta styrleder. Har kollat runt lite och det verkar inte som att någon säljer bara själva spindelleden. Så måste man köpa en komplett länkarm för att få den bytt? Länkarmsbussningar och Bussning Styrlänkarm bak. Är det värt att byta dem också? |
|
|
Ang spindelleden så har jag inte träffat på något ställe som säljer den löst. Förra gången jag bytte på min chansade jag och köpte biltemas länkarm. Den har nu rullat ca 2000mil sedan dess och ännu märks det inget glapp. Är bilen väldigt svajig i bakvagnen? Kryp under och inspektara och bryt lite i grejorna innan du börjar byta. Hur långt har den gått? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Ok, ska nog ta o höra om bmw säljer den löst. Själv så är jag helt imot att köpa reservdelar ifrån biltema då deras delar tenderar att slitas ner mycket snabbare än andra dyrare fabrikat. Bilen är inte speciellt svajig, spårar inte mycket heller med dom breda däck som sitter på. Den har gått +30000 mil och jag vill nog gärna att den ska rulla 10000 mil till. Den är ej vinterkörd så det mesta i framvagn och bakvagn är mycket fräsht. Så jag tänkte att om jag byter de mesta bussningarna nu så slipper jag göra det igen. |
|
|
Har ungefär samma förutsättningar som dig då , förutom att min har rullat lite vintermil också. Min står för närvarande på pallbockar i garaget för ett kardanbyte och allmän översyn. Det enda jag märkt som är dåligt i bakvagnen på min efter ca 32000mil är bussningarna till krängningshämmaren. Det övriga ser helt ok ut. Framvagnen däremot har jag fått bytt ut det mesta i. Har också lite dåliga erfarenheter från biltemas grejor , men har även märkt att det är väldigt olika kvalitet på delarna. Det jag tycker fungerar till framvagnen därifrån är just länkarmarna samt skrammelstagen. Nuförtiden blir det inte så många mil i bilen , så för mig kvittar det om länkarmen ger upp 1000mil tidigare , än en dyrare skulle göra. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Jo, har märkt det också med biltema att det kan variera mycket i livslängd på likadana delar under samma slitage. Som att dom skulle ha 50% måndagsexemplar. Får väl ner under och bryta lite, ska endå börja med att riva dän alla fjädrar/dämpare då bilen ska få en ny väghållningssats. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.