|
|
|
|---|---|
|
Jag har som sagt lite problem med min m5 3,8! (läs tråd, Hjälp min m5 gå på 5 cylindrar) Nu är det såhär att jag har lämnat bilen till en kille som e slipad på dessa motorerna och kan sin sak MEN jag har absolut inte den blekaste anning om vad man ska betala för arbetet. I arbete ingår: Demontering/montering av topp, planing, sotningssatts, Inslipade ventiler, nya ventiltätningar, injustering av ventilspelet, en topp i bra skick (5500:-) och så lite andra grejer typ schims och det nödvändiga när man är och byter toppen. Vad tycker ni är rimligt för detta arbete? MVH Alexander | |
| Ingen? Det känns något akut detta =) | |
|
När vi fixade polarens Alpina B10 3,5l topp kostade de ca:12000:- på en motorspeciallist firma. Dom renoverade helatoppen med allt nytt i den. Men då plockade vi/på toppen själva. Vet inte om detta är någon hjälp men en fingervisning kanske. Har ingen aning annars va de skulle kunna kosta. Tyvärr ///Micke M5:an Länk |
|
|
Tack för svar, det är såhär att killen som har rivit bort toppen och konstaterat felet vill alltså ha 8000 för att ta väck och sätta dit toppen igen (rimligt tycker jag) Och jag ska köpa hans topp för 5500:- men så vill han slipa in ventiler och byta tätningar osv och då skulle det alltså sluta på 30000:- Varför jag frågar är för att jag undrar om detta överhuvudtaget är rimligt eller om jag ska dra hem bilen och ta kontakt med en annan mekaniker? Det är ju såhär att jag är ganska okunnig på just detta ämnet och det är därför jag frågar! Jag tror inte att han skulle lura mig men jag litar inte heller på någon!!!!! När det gäller pengar så vet man ALDRIG! Tacksam för hjälp! |
|
| 30 000:-, det skulle alltså betyda att han vill ha 16 500:- för att slipa in ventiler mm. Det tycker jag spontant att det låter ganska så dyrt, hör efter med andra verkstäder vad de vill ha för jobbet. | |
|
Ja det känns som jag isåfall skulle kunna köpa en total-renoverad topp + ditsättning för samma pengar och då snackar vi nya ventiler, lyftare ja rubbet alltså. Jag får fundera på detta .. jag känner mig pressad att ta ett beslut och det är aldrig bra! Ett stor problem är att jag inte får nån spec på exakt va grejerna kostar! Så gör jag inte affärer. Om nån kommer till mig och vill ha ett nytt badrum så måste jag ju specca vad grejerna kostar, inte bara säga att det kostar 100 tusen och vägra tala om för kunden vad dom får för pengarna. Hade det handlat om några tusenlappar som han försöker krama ur för att få ut lite extra för jobbet så hade jag inte sagt något, alla vill göra en bra affär men när det kanske slår på 10 tusen så börjar jag härskna till. Är det någon annan som har en prisuppgift så får ni gärna komma med den =) MVH Alexander |
|
|
Jag tänkte bara säga att moderatorn kan låsa denna tråden för affären är klirrad. Jag har för min del insett att det kostar så mycket att äga en m5 om man vill ha saker riktigt gjorda. Inom några veckor spinner bilen som en katt igen och jag vet att allting är riktigt gjort och det känns som en jävla trygghet. Tackar för svar! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tomorrow! Nya ventiler till M5:an (24st) kostar över 15000:- gnp listpris. Sotningssats ca 3500:- Ny kam ca 5000:- Kedja,sträckare ca 1000:- Arbete ca 24 tim x ca 600:- enl. lista + planing av topp. Nu är inte detta exakta priser, endast riktpris så du får ett hum om vad hårdvara kostar. Min M88/3, som är föregångaren till S38:an, kostade mig 40k ,totalrenovering med 3 st nya natriumkylda avgasventiler samt svetsning av 6 st sprickor. Men tror säkert att du kan få detta billigare om du renoverar din egen topp! Har du fått någon bedömning om vad som är fel på din topp? Verkar ivrig att sälja iväg sin egen topp till dig,skulle han behålla din eller? MVH Patrik |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En ny topp med endast ventiler till min, skulle kostat mig 55000:- hos BMW!!!! MVH Patrik |
Smiley© |
16500:- för att slipa in ventilerna är ett ruggigt överpris. Vad mer får du för det priset?? Inte ens en helrenovering av toppen skulle gå på så mycket i enbart arbetskostnad, ska man börja byta styrningar + ventiler så skenar det snabbt iväg till höga summor för det är inga billiga delar. /Thomas |
|
Hej! Som jag sade i den andra tråden som tomorrow hade om M5:an så kostade topprenovering på en kunnig topp-verkstad här i Norge(=dyrare än sverige) 6000NOK. Detta inkluderade slipning av ventiler, byte av ventilstyrningar på alla avgasventilerna+byte av alla ventilgummin samt planing av topen. Det som kom i tilläg var montering/demontering av topp + sotsats (3500-4000kr) OCH ny kamkedjesträckare- SE TILL ATT FÅ DIT EN NY STRÄCKARE (800kr)-helst från E36 M3 96 och framåt. MVH: Sakke |
|
|
OBS! 6000NOK var inkludert arbete och delar till toppen! MVH Sakke |
|
Smiley© |
Hej! Var det 6000Nok så var det en helt annan sak för att fixa allt det du sa, men det framgick inte här tyckte jag. Då är det nog ett rätt okey pris med tanke att det är rätt dyra priser på M5 styrningar (men jag skulle stoppa i andra styrningar som jag vet passar som är billigare). /Thomas |
|
Hej! Smiley@: Nu förstår jag inte helt vad du menar....vad var det som inte framgick? 6000NOK = slipning av ventiler, byte av ventilstyrningar på avgassidan, byte av alla ventiltätningar och planing. Priset inkluderade delar till arbetet och gjordes med kvitto av en erfaren motorverkstad med ett gott rykte. Demontering/montering + sotningssats etc kom i tillägg... Detta var ju delvis svar på tomorrows fråga om kostnader-jag tycker altså att priset som begärs som tilläg för slipning av ventiler och byte av ventilgummin till hans bil är för högt. Priset och vad som var inkluderat i priset hade jag tidigare skrivit i hans andra tråd- "Hjälp min M5 går på 5 cylindrar" Vad är oklart? Sakke |
|
Smiley© |
Hej! Tomorrow skrev: Tack för svar, det är såhär att killen som har rivit bort toppen och konstaterat felet vill alltså ha 8000 för att ta väck och sätta dit toppen igen (rimligt tycker jag) Och jag ska köpa hans topp för 5500:- men så vill han slipa in ventiler och byta tätningar osv och då skulle det alltså sluta på 30000:- 8000 (demont/mont) + 5500 (topp) = 13500 - 30000 (totalkostnad) = 16500:- (= topprenoveringen) Här låter det som om han ska betala 16500:- för att slipa in ventiler och byta tätningar (vad nu osv är?). Det låter dyrt i mina ögon, det var det jag reagerade på. (Har ej läst hans andra tråd du nämnde) /Thomas |
|
Hej! Då är vi ganska eniga om att det verkar dyrt. jag fick ju detta gjort mycket billigare som sagt..... Dock verkar priset på demont/mont billig(mycket arbete.. MVH: Sakke |
|
|
bara riva & montera toppen är mycket arbete, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.