AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.179

535 startar ej, fel på bensinpumpsrelä?

535i -92 blev i låg fart påsprungen av rådjur mot vänstra dörrarna. Ingen stor smäll, men bucklor tyvärr. Efter en stund skulle bilen startas igen, men fick rullas igång. Dåligt batteri?
Efter att ha kört ett par kilometer parkerades den, och vägrar därefter att starta.
Huvudsäkring vid batteriet under baksätet var trasig (hur gick den då att köra?) och har bytts.
Startmotorn går, men det är ingen gnista på tändstift, och bakre bensinpumpen låter ej. När man vrider på tändningen hörs ett surrande under huven = främre pumpen?
Något elfel tycks det mig, kanske en säkerhetsgrej efter en kollision?
Har försökt läsa på forumet om möjliga orsaker, och funderar på ett relä som tydligen styr både pumpen och gnistan.
Har försökt hitta detta relä, som verkar kunna finnas på olika ställen i olika modeller. Om det ska vara högre än andra relän, funderar jag på ett svart relä som också sitter under baksätet. Hittar ingenting i Haynes om detta relä. (Däremot beskrivs hur man bryggar mellan stift 30 och 87 på ett relä som styr främre pumpen. Detta har jag hittat i box till höger under huven, och provat) Det svarta relät har stift AR+, AR-, AM+, AM-, 30, 31 och DA. Kan någon förklara om det är rätt relä, och i så fall vilka kontakter man ska brygga vid en koll? Andra tips?

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
I högra boxen så är det mittre relät till bränslepumpen om jag inte minns fel.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Hade du ju hittat, missade det. Har du kollat bränslepumpssäkringen i vänstra boxen under huven?
DA
45
DAB
525i 1994
HAlloj,

ingen gnista igen brumm brumm. JAg kan inte så mycket om BMW el. men här är mina ideer.

Att bilen gick attt köra utan batteri behöver inte betyda mer än att du har en fungerande generator.
Det är ett standard test för generatorn. om bilen går... ta bort batteriet... går bilen = generator hel...

Men det går ju som sagt inte att starta med startmotorn utan batteri.

Tyst bensinpump:
JAg har precis bytt besninpump och den låter inte mycket... den sitter i tanken så det är ruggit svårt att höra om den går... Bensinpumpar på insprutningsbilar går heller (Normalt) inte om inte motorn går... d.v.s. om du bara vriderpå tändningen så går inte pumpen.

Rent principellet... om man tar bort alla konstigheter som finns på moderna bilar...

Så skulle jag titta på varför det inte blir någon gnista.

Jag delade ett rågjur med min förra bil... och det va ganska kladdigt. Det va delar av rådjur inne i hela motorrummet.

Detta hade jag kollat:
1) kolla fördelare.
1.1) det borde finnas en rotor under fördelarlocket... En gång på Mantorp så gick rotorn sönder på min tävlingsbil.... Ingen rotor ingen gnista... Dock inte så troligt. men lätt att kolla.
Ett fördelarlock kan dessutom gå sönder av yttreåverkan, eller rent av hamna snett. (Fråga mig inte vad det sitter på BMW. JAg har precis börjat lära mig dessa goingar)

2) kolla tändspolar och tändkablar. På nyare bilar sitter det offta 1 tändspole på varje tändstift. I tändstiftshatten liksom.

Kolla att alla tändkablar är hela och rena. Geggia tändkablar kan skapa överslag där det inte ska va det... Kanske sitter en rådjurssadel där :)

3)... kolla alla andra kablar...

4)... kolla om det möjlgtvis finns ett relä som styr tändningen..

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har svårt att tänka mig att reläna kan gå sönder av en sådan lätt smäll, men man vet ju aldrig ^^

Kolla som sagt i lådan på passagerarsidan i motorrummet. Sitter ett lock med 4 stjärnskruvar. Där under hittar du:
*Motronic relät (kontrollera så att det funkar, brukar vara vitt eller grönt.)
*Bränslepumpsrelät (kontrollera... brukar vara orange färg)
*Relä för uppvärmning av lambdasond (också orange)

Det sitter bara 1 bränslepump på 535 -92 och den är i tanken. Den ska bara snurra om startmotorn snurrar eller motorn går. Det som du hörde när du vred på tändningen var antingen värmeventilerna eller tomgångsmotorn.
DA
45
DAB
525i 1994
Hej
hmm måste fråga.

... Per_j82.. SKulle dom reläna styra tändningen vara eller icke vara???.. Det bör la komma gnista iallafall. eller?

*/Dab
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.