AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.468

"Svårstartad" , men bara ibland

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har mycket konstigt startförlopp ibland med min 318E30-88. När det är kallt ute typ 10grader och nedåt så hoppar bilen igång omedelbart, även då det är -15grader. Men nu på sommaren behöver man nöta i 3sekunder eller mer ibland för att den ska tända till, speciellt då bilen stått några dagar oanvänd och ännu värre blir det efter 1 vecka stillastående. Vad kan orsaka detta?

Efetrsom bilen går 11mil per dag under varannan vecka har jag svårt att tro att batteriet spökar, inte heller startmotorn eller tändmodulen, eller reläer. Borde ha att göra med styrningen av bränsletillförseln att göra. Tilläggas bör att den startar alltid omedelbart efter att man stängt av den och även under resten av det dygnet.

när man nöter på starten känns det kanske som om det är lite mera motstånd dvs går trögt för startmotorn än då den hoppar igång direkt, sedan tänder den till och små små hostningar kan höras samt motorn skakar lite, dock inget oväsen från den!

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det där är lite märkligt. Hade precis samma problem på min e28 528. Hade det bara varit så att den var svårstaratd när den stått stilla länge så hade man ju kunnat misstänka backventilen i bensinpumpen (hade det problemet på min M535). Men precis som du säger så gick bilen igång hur lätt som helst när det var kallt ute. Det som jag kan komma på vad det gäller värme är att bensin förångar sig mer optimalt vid temepraturer ner mot 0 grader. Om spridarna är skitiga eller av annan anledning har en dålig sprutbild så lär det märkas mer vid varmare temperaturer.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag kom på en sak att jag har en kolkanister (= cylindrisk burk sittandes på torpedväggen mot den vänstra sidan som ska ta vara på bensinångorna, den är förmodligen trasig då säkring 10 slås ut helatiden och pga detta har jag kopplat bort den, kan det vara problemet?
Zo
3
Zonny
323i Touring -99
320i -98
Jag hade samma bekymmer med min 520 -88, det löste sig efter att jag bytt relät till bränslepumpen
Det sitter en backventil i bränslepumpen som brukar ge upp. Man kan väl kolla om bränsletrycket minskar när bilen står.

/Anders
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Läckande spridare?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Låter mer som motortempgivare..

Min sådan spökade, glappade. Då & då trodde styrdonet att det var -40 grader ute, när motorn egentligen var +100 grader.. då flödar den ju som fan och VÄGRADE i stort sett starta.

Bytte givare, inga problem sen dess. Drar betydligt mindre soppa och rycker inte heller..
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant, bara det att min bil rycker ingenting när jag kör och tar mellan 0,65-0,75 blandad körning, oftast under 0,7 så förbrukningen är okej. Läckande spridare trodde jag också ett tag men då ska det lukta lite bensin om motorn samt bilen är svårstartad varm och inga sådana probelm har jag.

Personligen tror jag på relä till bränslepumpen eller backventil, men i vilket fall som helst borde inte bilen starta direkt då den är kall då, eller hur? borde vara lika svårstartad oavsett temperatur men värre desto längre tid bilen har stått!

Zo
3
Zonny
323i Touring -99
320i -98
Min bil var svår startad om den var kall, men lite mer lättstartad varm.
Jag vet inte riktigt varför det var så, inte speciellt logisk, men det funkade att byta relät. Det är värt ett försök då relät inte kostar speciellt mycket.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Kan mycket väl vara någon av alla de givare som finns i motorn. Läs ut felkoderna så får du förmodligen svaret på din fråga.
NF
440
NFd
325im -87
Gissar på svag tändning i kombination med att motorn kanske drar olja.

Nisse
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jajustde. Det är inte så att den ryker när den är svårstartad? Den kan ju vara så att det är dåliga ventiltätningar som gör att olja sipprar ner i cylindrarna.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag tänkte att när det är kallt ute så är ju oljan tjockare och rinner inte igenom lika lätt.

///Jesper
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Motorn tar ingen olja, bilen rycker ingenting. Det enda som finns är ett ojeläckage från framtill någonstans, men dock inga större mängder.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ryker skulle det stå!!

Oljans kondition är mycket fin!!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Då lär det ju inte va ventiltätningarna. Är det ventiltätningarna så ryker bilen vid uppstart och vid motorbroms.

///Jesper
ma
8
madnick
bmw 318is -88
hej frifart...
jag lånar din tråd lite o hoppas det är ok.
jag undrar om du löst problemet? då jag har likande problem med min 318...fast min är lättstartad när bilen är kall och svår som attans när den är lite varm men som sagt är det väligt varierande...jag hade en massa andra teorier om luftmassemätare och tändkablar och grejer men det kan jag avfärda direkt eller?...har märkt att bilen ryker en del men det är varken blå eller vit rök så ingen olja eller vattenläckage...tacksam för svar
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe det är helt okej!!,

nej jag har inte löst problemet med min 318. Det lustiga är att när det är kallt typ mindre än 10+ så hoppar den igång på 0.5sekunder i 90% av fallen. Ibland kan man få nöta när det är kallt och ibland hoppar bilen igång direkt även när det är varm ute, typ 20+, så det varierar lite.

Jag har märkt att man får även sega (3-5sekunder) 1h efter att bilen varit startad. Det enda i motorn som inte riktigt ser rätt ut är att den skivan i plast (under insuget) som generatorn är elektriskt kopplad till ser ut att vara fuktig/våt omkring mittenområdet har du likadant på din bil?

Jag pratade med min mekaniker och han tror på tempgivaren, jag tror mycket på hans teori. Eftersom bilen har ett visst hålltryck efter att den varit igång, går det bra någon halvtimme efter att starta bilen igen, men sedan när detta tryck (som backventilen) ser till att hålla kvar går ner ytterligare måste pumpen förstå att den ska ge lite mer tryck och det är här man måste nöta på starten. Dålig backventil eller bränslepump ger att bilen bla konstant är svårtstartad, vilket varken min eller din är så de går bort.

Han trodde först att LMM spökade, men den är bytt och det blev ingen skillnad. Jag hade själv trott på spridarna, eftersom bilen är svårtstartad varm. Men är det så brukar så gott som alltid spridarna läcka under körning så systemet tappar tryck direkt när bilen sedan stängs av och då ska man känna en bensinlukt från motorutrymmet, vilket ingen av oss har. Andra varianten är att spridarna kärvar så bilen känns strypt/går illa men då ska bilen vara svårstartad kall då man får nöta ett tag för att få upp ett tryck som spridarna behöver för att öppnas tillräckligt.

Tändkablar skulle kunna vara möjligt (men då borde bilen inte starta lätt kall och svår varm), men ohmmät dem bara, det är mycket enkelt och kolla om de uppvisar samma motstånd.

Jag föreslår att vi byter tempmätaren!!
ma
8
madnick
bmw 318is -88
ja vi får väl testa det =) vad tror du är de samma kvalité på bmw orginal och mekonomen?...vet inte hur mkt man sparar på det men men...jag återkommer när jag bytt min...hojta till när du bytt din så får vi se hur det gick...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Mekonomen är samma sak som BMW (många gånger) det händer ofta att samma detalj bara har bortslipat BMW-märke som mekonomen säljer, kolla gärna i Micke ohlssons blogg här på autopower, han visar med egna tagna bilder på någon framvagnsdetalj han köpte. Jämför priserna och köp den billigaste, så gör den smarte som vill ha nytt.

JAg vet inte när min tempgivare ska bytas, har ju en E21 och dona med också. Blir troligtvis inte i år, för mig är det inget jätteproblem, bara lite irriterande, E21an har tyvärr en högre prioritet i dagsläget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.