|
|
|
|---|---|
|
Vad betalar ni i skatt på era 525tds? Vad skiljer det mellan årsmodellerna? | |
|
jag betalar 2265:- 3ggr om året =skattevikt om 1610kg på en -92a mvh Danne jakobsson vad kostar d' o typa om för viktens skull?? varje viktkklass nedåt gör väl ca 500spänn om året eller??? |
|
Magnus Hallman |
Tja!Jag pröjsar 2490kr 3 gånger om året.Har en 525 tds touring -93.Dyrt men förhoppnings vis så ska ju dom sänka skatten igen efter vägverkets nya test med avgaserna. Magnus |
|
jag har en -92 525 tds vilken jag betalar 7366:- per år dela på 3 gång/år JPS |
|
|
tillägg jag har en toring med skattevikt på 1790 kg JPS |
|
| Själv åker jag lb-reggat! 1087kr/år........ | |
|
Har hört att många lastbilsreggar och ändå kör med baksätet som vanligt... någon som vet vad påföljden blir om polisen stoppar en? -- Stjärnan sitter under huven -- |
|
|
Jag betalar 2490 x 3/år för min touring -93. Priset mellan årsmodellerna skiljer sig inte skattemässigt, däremot har vikten betydelse. Drag, automat och en del extrautrustning kan påverka skatten på grund av den extra vikten. ------------------ Always Diesel |
|
|
Ang. lb-reg: Har åkt för fortkörning, blåsning och till och med en flygande besiktning utan att dom sa ett knyst om att jag fällt tillbaks stolar och tagit bort gallret. Vid den flygande fick jag ett föreläggande om att nummerplåten fram (som nog måste haft lossnat) måste vara på plats inom en snar framtid (inga böter). Skatt=1050:-/år |
|
EJDERN |
ca 1000 spänn är lastbilreg .har kört med gallret endast på besiktningar . som jag ser det behöver man ej köra många månader för att få omreg + eventuella böter betalda efter lb reggning. NYBLIVEN BMW ÄGARE |
| Ni som har lastbilsreggat, hur gjorde ni med lastöglorna? Jag har monterat gallret i min, men inte orkat dra dit öglorna än.. Godkänner inte SBP original öglor? De känns ju betydligt stabilare än sk*töglorna man fick med gallret.. | |
| vägning kostar 225 tror jag | |
Mankan |
Tja!Har också funderat på att lb regga min TDS.Men jag har hört att dom ska ta bort alla lätta lastbilar(skatt alltså)För att ta dessa pengar till förmån för den tunga lastbils trafiken(sänka dessa).Pga våra höga skatter har vi svårt att konkurera med övriga europa.Sant eller falskt vet jag ej!Någon som vet?Samtidigt undrar man varför ska vi betala så mycket mer i skatt när man inte gör detta i övriga EU.60% diesel bilar i övriga EU talar sitt tydliga språk.Varför inte här? |
|
Kan någon förklara för mig varför ni kör diesel om skatten är för hög? Det blir väl billigare för er om ni köper en bensinsnål bil för inte är 525 tds snål iallafall Skatt/bränsle på mina bilar är 12 kronor 525 och 15 kronor 540 ungefär samma körsätt (blyfot) välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
Mankan |
Enkelt!jag kör 3000mil om året.Köper diesel för 5kr/l.Min TDS drar 0,8l/milen.3000*0,8*5=12000+skatt 7200kr/året=19200 kr året kostar det alltså mig.Om jag har en bensin bil i samma storlek,5 serien med andra ord.Den drar väll ca 0,9-1,0 l/m.Jag räknar på 1 l/m för enkelhetens skull.1 l/milen * 9kr/l(vet ej exakt vad bensinen kostar)=9kr milen*3000mil=27000 kr+skatt 1800-2000kr=28800kr om året.28800-19200=9600 kr billigare.6,40kr/milen om man kör 3000mil utan försäkring inräknat.Skulle man lb reg bilen så spar man ytterligare 6000kr om året.Många köper dieseln mycket billigare en mig.Kanske inte riktigt super noga uträkning men man ser väll ändå resultatet.Eller??Visst man åker ju inte lika bra i en sur diesel men snudd på i BMW´s fall. |
Mankan |
Glömde säga att det ska väll inte vara meningen att man ska behöva köpa dieseln (olagligt) för att inte gå back.Idag kostar ju nästan diesel lika mycket som bensinen på macken. |
|
För mig dög originalfästöglorna vid reg.besiktning. Hade däremot för veka bakhjul (En vanlig TDS touring kräver 92 i belastningsindex) och fick ombesikta med lånade hjul.. |
|
| Hett tips för dom som kör lb-reggat! Ifall ni har baksätet kvar i bilen å blir stoppade, lr ännu värre, ni har folk i bilen när ni åker dit så ska ni åberopa "tillfällig persontransport"! Då får man ha baksätet i och d e bara tuta å köra! I värsta fall så kan man få komma å visa upp bilen att man tagit bort sätet hos polisen men har aldrig varit med om det! Och tillfällig persontransport är ju ganska flytande! kan ju va alltifrån 1 resa till typ 1 vecka lr nå! =) //John | |
Mankan |
Blir man stoppad är det bara att säga att man tänkte typa om den till person bil igen.Dom kan inget göra pga att man har 1 månad på sig att typa om en bil.Tex vid montering av dragkrok,ändring av vikt osv.Man kan ju självklart inte säga att man har åkt runt med baksätet i över en månad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.