|
|
|
|---|---|
|
Håller på och bygga nytt system i min E30 och undrar nu om nån av er har lyckats med att fixa ett ordentligt framsystem? Då menar jag med midbasar uppe på brädan etc etc. Har själv Infinity Beta Five som "ska" rymmas dit (de finns ju ändå åtminstone 4mm tillgodo...). Såg på Sasca finalen (-97 ?) nån som lyckats få plats med mellanregister (och centerkanal) uppe på brädan, e de nån nu som råkar ha bilder/beskrivning av detta?!? Finns det annors nån som tävlat i Sasca med motsvarande bil? Hurudan baslåda användes? Fundera möjligen på nånsorts bandpass med rören genom hatthyllan då bagaget är så tätt, fungerar detta eller?!? Även tacksam för övriga tips, bilder, linkförslag etc etc. Kör hårt - full fart spar tid, sa kaj Går det inte med våld, så går det med mer våld. Går det inte med mer våld så går det sönder. | |
| Varför inte sätta center kanalen i Taket? | |
|
Hade tänkt klara mej utan centerkanal, och vill i vilket fall som helst inte ha den i taket (har taklucka). Dessutom blir det "hål" i ljudbilden om de övriga framhögtalarna är lågt placerade (jo, d e testat med högtalare i bl.a. mitt-bakspegeln). Det är nu Beta'orna jag undrar med. Observera dessutom att de är ungefär fysiskt lika stora som normala 6,5 pga dess korgutformning. \\ kajje |
|
| Också intresserad av att bygga nytt framsystem i min E30. Hade tänkd använda mig av ett 3 vägs dls u eller up? få se vad budgeten tillåter. Men är det ingen som har några förslag om placering av högtalarna mm | |
Emil |
Du sätter 5,25\6,5" i kickarn. Plastar en hållare i A-stolpen till diskanten.Till 2,5" gör du en distans i mdf. För att kunna fästa distanserna på i-bärdan gör du en plywood skiva som går från en sidan till den andra av brädan. Limma fast distanserna på plywooden. Klä med svart vinyl. Limma sedan fast på bärdan. Tänk bara på att du har provat ut plaseringen av 2,5 innan du limmar distanserna. Om man inte vill lägga ner så mycket jobb kan man bygga nya kickar med alla 3 högtalarna i. Se bara till att rikta dom. Klä med svart vinyl |
|
Ser det inte lite knasigt ut om man bara sätter en klädd plywoodskiva med distanserna rakt på instrumentbrädan? Har funderat på att sätta mellanreggen högt upp i dörrarna men ljudbilden kanske blir helt fel då? Tack för tipset Emil om att köpa begagnat på blocket förresten, Hittade ett splirrans nytt U36 kit med koppar till mellanreggen för 3000 spänn, sparade ju 2500 kr! / Joppe |
|
|
Emil, har du inga bilder på den installationen förresten / Joppe |
|
|
Jag tävlar i sasca med en E-30, och jag har en sluten låda som sitter upp mot hatthyllan. Den har jag en 12" bas i, lådan är på ca 40l. Lycka till med bygget. |
|
|
Berbel: Vad kör du med för framsystem? Undrar fortfarande om nån lyckats tränga in lite större mellanregister uppe på instrumentbrädan... å då menar jag 5,25"/6,5", inte DLS 2,5"! \\ kajje |
|
|
Jag har inte lagt några mid/mellan högtalare på brädan, utan jag har lagt dom i orginalhålen (i kickarna). Med "rätt" grejer går det att få bra ljudbild ändå. Har i o för sig sett en som har ett par 4" på panelen, han har bara gjort en liten distans som sitter mellan brädan och högtalaren. Det kanske är nått att fundera på? Annars är det bara att prova sig fram, mycket tid och spackel så ska det nog gå. Mitt framsystem är ett magnat xtrem 213 (5,1/4" +1"). |
|
|
Jag har mitt system i byggda kickpaneler. DLS U6. Låter mycket bra! ///Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.