AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
880

Ska sälja, har jag igen pengarna att byta kondensorn?

Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Som rubriken lyder; jag står på tröskeln till att sälja min bil, BMW 525iAT, som förutom kondensorn till ACCn är i utmärkt skick.
Kort fakta om bilen:

* Lazurblå metallic
* 11500 mil, fullt dokumenterat
* En tidigare ägare
* Sportstolar
* Avtagbart drag
* Stora färddatorn
* Dubbla takluckor
* Original 17" BMW fälgar med bra däck
* Vinterdäck på plåtfälg
* Alltid besiktigad u a, senast i maj
* Alltid servad enl. bok

AC-firman som nu har felsökt ACCn låter sig meddela att det är kondensorn som behöver bytas. Totalt inkl. arbete, torkfilter etc går det på ca 6500:- inkl moms. Är det värt att laga inför stundande försäljning, har jag igen pengarna?

Vad tror den samlade expertpanelen?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...stämmer miltalet(otroligt lågt för en -93:a måste jag säga) så tycker jag du ska reparera ac:n,ger ett mera seriöst intryck..anser jag.

Mvh Janne.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det är ju klart lättare att sälja en bil i den klassen med fungerande AC. 6500 kr är en förhållandevis billig peng när det handlar om reparation av AC. Skriver du sedan typ "AC genomgången och nyrenoverad" i annonsen så är det säkert många som är villiga att lägga på några tusenlappar genemot andra "likvärdiga" exemplar på marknaden.

Men samtidigt är det ju ganska svårt att sia om. Det finns många bilar på marknade, dock så utmärker ju din sig med ett lågt miltal vilket drar ögonen till sig.

Vilket prisläge har du tänkt lägga bilen i?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Just det där med miltalet lär dra till sig misstankar. Som "Janne" skriver så är det otroligt lite på en 13 år gammal bil av den typen som oftast har gått väldigt långt. Har du tidigare besiktningsprotokoll och fullständigt
service bok så att potensiella köpare kan kontrollera med verkstäderna så tror jag att du kan få ut förhållandevis mycket för att vara en 525iaT.

Lycka till?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Utropstäcken skulle det naturligtvis vara där ;)
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Nu har jag bestämt mig, det blir ingen reparation. Rätt eller fel?, det kommer jag aldrig att få svar på. Och ja, bilen är helt ärlig rakt igenom. En äldre herre, numera 72 år, tog hem bilen som flyttgods från Tyskland i december 1994 i samband med att han pensionerade sig och flyttade hem. Sedan körde han ca 300-500 mil om året tills att jag köpte den av honom förra sommaren. Då hade bilen gått 7900 mil! Full servicebok och besiktningspapper.

Jag har pendlat till och från jobbet sedan i februari, därför har milen börjat rulla iväg nu.

Bilen ska ut till försäljning nu i veckan tänkte jag, förslag på vad jag ska begära emottages gärna. Bilen finns under "Galleriet", (Poweruser) den nya avdelningen.

/mvh
Johan

Är det en Touring?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Varför måste bilen säljas bara för att ACn funkar inte?
Det är ju fin bil o det blir inte varmare ute så AC används inte lika mycket - det är vinter snart.

50.000kr lätt med tanke vad bilhandlare vill ha för såna bilar med det dubbla på mätaren.

BMW - Beroende Med Wilja!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grabber>>>Han skriver väl ingenstans att han måste sälja den för att ac:n inte fungerar..

Mvh Janne.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Men Janne: "Bilen ska ut till försäljning nu i veckan tänkte jag, förslag på vad jag ska begära emottages gärna".

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grabber>>Kanske missförstod vad du skrev men>>>tolkar ditt "Varför måste bilen säljas bara för att Acn funkar inte" som så iaf...

Jaja..

Mvh Janne.
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
delorian; ja, det är en Touring,

Grabber och Janne T; beslutet att sälja har ingenting med ACn att göra, det skulle jag gjort i vilket fall.

Sitter och funderar på vad jag ska sätta för pris, ca 50' SEK har jag tänkt mig, verkar det rimligt tycker ni?

Det sitter 17" BMW original lättmetallfälgar styling 81 på, udda men riktigt läckert!

/Mvh
Johan

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Sorry Johan, det verkade lite så...

Kollade lite på bytbil.com o många ex. som gått ca 20.000mil o mer kostar 30k uppåt så varför inte 50k för din? Kan ju sänka priset efter ett tag isf.

Bilhandlare är några tusen lappar dyrare...
"Marknadsvärde" ligger på ca 20-25k om du skulle kolla samma källa som bilhandlare gör.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.