|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har en M3 E46 Motorvarningslampan lyser pga felkod på båda lambdasonderna cylinder 1-3 och 4-6, efter att jag släckt MV lampan så återkommer felkoderna efter ungefär 1 timmes körning! Tycker det är konstigt att båda Lambda sonderna kan vara trasiga? Kan något annat fel göra så att lambdasonderna skickar felkod, Tex tjuvluft? Jag bytte nyligen LMM på bilen då den jag hade var kaputt, kan det vara så att bilen gått med för fetblandning så att båda lambdasonderna blivit förstörda? Vad tror ni? Tack på förhand Simon | |
|
Hej! Lyfter tråden lite då jag har något liknande problem på min M3. Hade inne min bil för byte av kamaxelgivaren. Dom hade då konstaterat detta genom att stoppa i datorn i uttaget. Trodde att problemet skulle vara löst, men varningslampan för försämrade avgasvärden började återigen att lysa. Åkte in med bilen igen, och nu såg dom inte några felkoder överhuvudtaget. Allt skulle vara i sin ordning så dom släckte lampan. Dom sa även till mig att dom trodde att det kunde vara luft i bränslet som vilket gjorde att lampan tändes, och rådde mig till att tanka full tank jämt. Gick tre dagar sen kom varningslampan "Försämrade avgasvärden" tillbaka ytterligare en gång. Åkte in igen med bilen. Svaret jag fick av dom nu var att det kanske var LMM som börjat ge upp. Ett annat alternativ trodde dom kunde vara bränsletryckregulatorn eller bränslepumpen. Har märkt att min bil på tomgång gått upp lite från 800rpm till 1200rpm för att sedan lägga sig på 800rpm igen när den är kall. När den är varm håller den sig stadig. Vad jag dessutom har märkt är att jag inte kan varva motorn fullt ut när jag har varningslampan tänd. Vet ju att det är något som inte står rätt till så det är ju inte direkt så att jag pressar bilen till max heller. Men på tredje växeln och uppåt går går varvstoppet i vid 6000rpm. Ettan och tvåan funkar normalt. Märkte det när jag växlade ner och skulle köra om en konvoj med lastbilar. När varningslampan är släckt varvar den ut normalt för att sedan när jag kommit under 6000varv då tändas igen. Någon som har några som helst tips eller ideér att komma med? Rengöra Lmm? Det som är tråkigt är ju att dom själva inte vet vad som är felet. Vill ju inte betala för något som egentligen inte alls är fel. MVH Joakim. |
|
|
Jag bytte båda lambda sonderna sen var problemet löst, misstänker att bilen gått med felblandning och förstört dem. Innan har jag även bytt LMM Hoppas du finner felet, MVH Simon |
|
|
Tack för svaret! Är lambdasonderna dyra? För isf är det ju nästan värt att pröva det först. MVH Joakim |
|
| Även andra tips och råd mottages tacksamt. | |
|
Hejsan Etnica, En lambdasond kostade 1700 kr när jag bytte hos BMW, sedan tillkom jobbet för att byta sonden också. Tror jag landade på 3000 kr för byte av en lambdasond. Har för mig att det finns 3 olika program M3an använder sig av beroende på hur bilen mår. Ett program om bilen fungerar som den ska, de två andra programmen används då det är något fel på bilen. Uppträder något fel på bilen så minskas varvtalsstoppet, tror även att effekten minskas för att förhindra skador på motorn. Jag skulle försöka ta kontakt med en gubbe som kör egen service-firma i Stockholm. GW Engineering och rådfråga honom. Vad den gubben inte vet om BMW bilar är knappast värt att veta.. Lycka till! |
|
|
Fryckan: Tack för tipsen! Tänkte väl att dom inte skulle vara så billiga. Det finns ju två och sitter väl i grenröret va? Jo, den körs väl på något sparläge känns det som. Känner inte någon större skillnad på effekt förutom vartalet då förståss. Ska ta och slå honom en signal och höra vad han har att säga om saken. Jobbiga är ju att man inte vet vart man ska börja felsöka. Inga av dom här delarna är ju särskilt billiga heller för den delen. MVH Joakim |
|
|
Etnica: Du har totalt 4 lambdasonder, två i grenröret och två efter kattalysatorn. Se länkarna nedan: Länk och Länk /Johan |
|
| Fryckan: Okej! Då är jag med. Kan bli en dyr historia detta =) Pratade med killen på GW Engineering nu iaf. Fick lite tips men han kunde ju såklart inte ge mig något svar utan att ha läst av felkoderna osv. Fruktansvärt trevlig och mycket kunnig var han. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.