|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nu kommit fram till att mina höga avgasvärden beror på att katalysatorn har lagt av. Jag har tänkt att sätta in en universal katalysator. Är det svårt att plocka ner den befintliga katalysatorn, måste man lös med alla avgasrör eller kan man bara lossa lite bultar och lyfta ner den ? Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter ? "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison | |
|
Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut runt katalysatorn men om det är raka rör precis framför och efter "katt".......då är det nog lättast att plocka ner hela avgassystemet (lätt att få bort). Sedan kapa systemet före och efter "katt" samt att svetsa dit den nya. Det går säkert att fixa allt med systemet på plats men det brukar vara svårt att få en fin svetsfog då. //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
ingen som har en bild på hela avgassystemet ? Sprängskiss eller riktig bild ? "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
| Länk | |
|
mkt stort tack, har hela avgassystemet nere nu och det verkar inte vara fel på katalysatorn. Dock visar sprängskissen att avgassystemet är delat i 2 sektioner, på min bil är allting helsvetsad, från början till slutet... "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
måste tillägga att universalkatalysatorn som jag köpte idag är rak i båda ändarna, men den som sitter original är rak baktill och vinklad till höger framtill. "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
lite mer information, har kapat just bakanför katten och det visade sig att det fanns inget kvar, inte ens en liten smula, hela insatsen på katalysatorn har blåst iväg till slutburken.... nu vet jag iallafall vars felet är :) men det leder ju till ett annat problem att byta slutburk, det verkar som att denna delvis är igensatt, det smular och det är massvis med skräp i den. Måste man köpa original eller finns det nån bra universal som passar ? "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
Amethyst |
passa på att byta till sportslutdämpare kanske :) BOOM BOOM BASS |
|
ja, kanske en sportdämpare, satt på mekonomen och kollade vad det fanns för utbud, det fanns ju massor med dämpare att välja mellan och jag har ingen aning vilken som passar ? Någon som kan hjälpa ? Sedan har jag hämtat ut en universal katalysator, art. nr på mekonomen 01-66923, men denna är ju jätteliten om man jämför med originalet, snittarean är ju betydligt mindre. Skall det verkligen vara så ? Har jag verkligen fått rätt katalysator ? "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
Vad innehåller Y:et på följande bild ? Är den helt tom, är det nån sorts filter däri ? Jag tänkte om det kan vara skit i denna då katalysatorn har blåsts iväg ? Någon som har erfarenhet ? Länk "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
En universalkat är just universell, vilket innebär att den helt klart kan skilja sig storleks och utseendemässigt mot den du har original, det krävs mer eller mindre modofieringar för att få den monterad, som du själv sett, skillnad i rör och storlek, men såvida du fått en för rätt motorvolym så funkar det! En universal till din bil bör inte kostat mer än max 900-1000? Om du vill ha typ originalljuddämpare bak så är det väl 2000:- ungefär |
|
|
har ringt runt lite, fick tag i en specialgjord katalysator för 2300 kr och köpte en original slutljuddämpare för 2500 kr... så nu får vi se om jag får ihop det. "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
| 5000:- istället för 3000:- alltså?:) | |
|
en original slutljuddämpare kostar drygt 3000 kr, fick dock ett bra pris på just denna. En original katalysator kostar runt 9000 kr från BMW, vilket totalt blir ca 12000 kr. Så 5000 kr istället för 12000 kr :) bara att vara glad ! "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
nu har jag monterat allt igen, bytt ut katalysatorn och slutljuddämparen, allt funkade perfekt, och vilken jävla skillnade det blev på bilen, så pigg och alla oljud har försvunnit, det känns mycket bra. Så när som på en liten detalj, mellanljuddämparen ligger emot någonstans, vilket gör att blir ett resonansljud/vibration i golvet på bilen i olika varvtal, speciellt låga varv. Så då blir det under och försöka flytta nått fäste eller banka lite plåt så att det inte tar i nånstans..., vi hoppas på det bästa. "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
| Hur betedde sig bilen innan bytet? | |
|
bilen var helt vanlig, så när som på att den var lite slö eftersom hela katalysator innehållet hade hamnat i slutburken, men nu är det bra drag i kärran. "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
| Jag har nu köpt två nya universal-kattar till min bil (540i, E39) och ska få dom monterade imorgon. Personen som ska göra det uppgav "ett par lappar" vid prisförfrågan. Är det rimligt? Vad borde det kosta att få två kattar monterade? | |
|
Jag bytte på min 540 för något år sedan, inte speciellt svårt, men man behöver ju svets, körde med vanliga rostfria pinnar. Monterade 2 st universal metalliska race-katalysatorer, varje kat ungefär avsedd för en V6 på 200 Hk, har besiktigat 2 gånger efter det, perfekta värden. Pris för att byta, jag skulle nog inte betalt mer än 2 papp för jobbet, utan material då naturligtvis, går ju åt lite svetspinnar och lite rostfritt rör (mina nya kattar var mycket mindre/kortare). Som sagt, jag tycker inte jobbet skulle vara värt mer än 2 papp, men det är väl subjektivt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.