AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.604

Kamkedja/kedje spännare

kr
32
kris79
120i -09
Hej! Jag undrar ifall man ska byta kedje spännaren eller både kedja samt spännaren? Bilen har gått ca 27k mil. Andelningen att jag frågar var att någon sa att spännaren slits med tiden och går då på sista versen. Kan man byta isf spännaren själv eller man får riva halva motorn?

Mvh//Jögge
Amethyst
Byter du kedjespännare så får du den nya modellen, där spännvidden är fördubblad. Det är väldigt enkelt att byta den och det görs utanpå motorn.
läs min tråd Länk där jag beskrivit hur man gör, så bra jag kunde. Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
kr
32
kris79
120i -09
Aah låter ju kanon detta.. Ser det lika dant ut på 540:in som på din 530 då?
Något speciellt man bör tänka på när man bytar spännaren?
Amethyst
fick nog med det mesta i mitt inlägg. Har du bytat ännu? gick det bra isåfall?
19mm nyckel är det men det märker du.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
kr
32
kris79
120i -09
Tjena! Nä jag har inte bytt än. ska ta och göra det om någon månad. Bilen står ju i garage över vintern, så jag har gått om tid.
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
kompisen min bytte även kedjan genom att tillverka ett don och vevade in den nya kedjan i motorn..... kostnad 1000 kronor och 4 timmars slit.... hos BMW 20.000 +
Amethyst
kostar inte kedjan mer än 1000kr??

BOOM BOOM BASS
opus
Nix. Den kostar1040:- hos BMW och 500:- för kedjesräckaren. Min kedja blev sträkt så mycket att den hydrauliska sträckaren slogs sönder. Det hela berodde på att oljepumpsbultarna ramlat ur, ca sex stycken med det resultatet att kedjan sträktes. Bytte allt detta själv med hjälp av tilvärkning av don för att klämma fast kedjan så den inte kuggar över när den vevas ner och ett nitdon och kedje lås behövs för detta med. Enklast att kolla om sträckaren funkar är att skruva bort höger ventilkåpa och med en stor flatmejsel pressa ihop kedjan med glidkenan och se om kolven följer med ut och skulle det uppstå ett mellan rum mellan kolven och glidskenan är kedjan för lång. Idag har allt rassel och tickande försvunnit och har fullt oljetryck från start tack vare de delarna. Kan inte nog förklaras hur viktigt det är att kolla oljepumpsbultarna. Alla hitils som jag hjälpt med detta har haft någon bult liggandes i tråget och kedjan slappat.

opus
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
^^^^

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.