AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
972

Hur passar delar sinsimellan på E36.

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Ja, vette tusan hur jag ska formulera det här, jag undrar INTE om t.ex en 328 kardan passar på 320. Nej nej.. jag menar, när dom tillverkade en E36, gjordes det samma hål m.m. på ALLA bilar, senare vart dom 325/320 M3 osv.. ?

Ett exempel, om vi tar en bil som är automat, man ska konvertera om till manuell, finns då t.ex bulthålet för att fästa hållaren för slavcylindern? Sånna grejjer..

Eller om t.ex ALLA bakvagnar är samma, bortsett från storlek på axlar, bussningar, etc. Så, man kan byta ut en 320 bakvagn mot en m3 bakvagn rakt av (rent monteringsmässigt mot chassi).

Om detta stämmer, kan man i teorin rensa en 320 automatdrivlina och ersätta med en t.ex 328 drivlina, tänker då på infästningar, bulthål osv.

Hoppas någon vet iallafall.. det skulle underlätta ombyggnationer en hel del, blir ju besvärligt om man måste ordna fästen till ALLT hela tiden..

T.ex om fästet för pedalställ finns i chassi, menar om man ska dit med en koppling.. aja, tror jag förklarat nog bra nu, hoppas någon har svar.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Måste nog vara så, det är ju mer rationellt, att göra ALLA hål en gång, och sen montera olika saker, beroende på vad det "ska bli" för E36'a .. isåfall kan man ju byta delar bäst man vill..

Men ska man t.ex ha 328 diff på 320 måste man byta kardan o sån't också, allt de där vet jag, är inte inte det jag undrar.

Huma..
ba
68
barrre
318is -94
Sent svar men läste lite om ditt projekt i en annan tråd, så jag antar att du säkert är intresserad fortfarande.

Min erfarenhet av detta är ifrån tiden när jag jobbade på Saab. Där fanns alla hål färdiga. Hålen borrades i karossfabriken, och där hade dom nog inte en aning om hurvida bilen skulle ha t.ex dragkrok monterad i monteringsfabriken eller inte. Utan där var det Sedan eller Kombi som gällde, punkt slut. Skulle med största sannolikhet tro att det är så på bmw också.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Alla E36 karosser är likadana från början det enda som skiljer är att på dom som ska bli M3:or så svetsas det fast ett par förstärkningsplåtar tilll växellådsfäste samt bakaxel. Samt att en del fästplåtar är annorlunda i motorrummet.

_______
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.