|
|
|
|---|---|
| Har ingående läst på forumet om syntetoljors förtjänster, och imponeras av kunnandet i ämnet här. Försöker missionera lite för syntetoljor på jaguarklubbens forum, fast med blandad framgång. Vissa av jaguars motorer är tydligen "typade" för castrols halvsyntetiska 15-w40 olja, som även verkar föreslås av jaguarverkstäderna. En av anledningarna är tydligen att oljetrycket blir för lågt med en helsyntet. Kan det verkligen ligga något i detta påstående??? | |
|
En helsyntetisk olja cirkulerar ofta lättare pga lägre egenfriktion varför oljetrycket kan bli lägre. Dock bör man observera att flödet samtidigt ökar pga den lägre friktionen och flödet är oftast mycket mer kritiskt än just trycket (även om man envisas med att mäta trycket eftersom det är lättast att göra). Med andra ord - nej det finns inga smörjtekniska fördelar med en delsyntetisk olja framför en helsyntetisk dito, under förutsättningar att oljorna har "rätt" klassningar. En motor som är "typad för" en 15W40-olja kan ALLTID använda oljor som har lägre kallviskositet, under förutsättning att övriga kvalitetsklassningar inte underskriver de föreskrivna. Du kan med fördel använda en bra helsyntetisk 5W40-olja i stället för 15W40. Enda fördelen med en delsyntetisk olja framför en helsyntetisk dito, är literpriset. Men å andra sidan är det oftast så att merpriset för helsyntetiska oljan betalar sig själv (ofta med råge) genom att man får lägre slitage och lägre bränsleförbrukning. Troligen är det en blandning av konservatism blandat med viss okunskap om oljor, som lett till att vissa verkstäder givit de rekommendationer som du nämner... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B för det uttömmande svaret! Går det bra att jag citerar ditt svar på Jaguarklubbens forum? Mvh, Linus |
|
|
Jodå, det går väl för sig! Tänk dock på att de modernaste och tunnaste (låg varmviskositet - typ 0W20 och 0W30) syntetoljorna kan vara för tunna när de är varma för en äldre motor eller en motor som av andra anledningar kräver en tjockare olja. Men å andra sidan är några av de tjockaste motoroljorna (hög varmviskositet) av helsyntetisk typ - t ex Castrol TWS (10W60). Därför bör man inte sätta likhetstecken mellan alla syntetiska oljorna och säga att de passar eller inte - man måste finna en olja som har lämplig viskositet för givet användningsområde. För det mesta fungerar en bra syntetolja med viskositet 5W40. Jag skulle gissa att mer än 95% av bilparken kan använda en sådan olja utan problem. Moderna bilar med väldigt små toleranser i tillverkningen har ofta en tunn olja av olika anledningar - främst för att få ner bränsleförbrukningen. En tunn syntetisk olja kan ha starkare oljefilm än en tjockare mineralisk dito... Tumregel: Kallviskositeten (siffran/siffrorna innan "W" i SAE-beteckningen) får gärna vara så låg som möjligt för att snabba på oljecirkulationen vid kallstarter. Man bör dock aldrig underskrida tillverkaren rekommenderade lägsta varmviskositet (siffrorna efter "W" i SAE-beteckningen), för då kan oljan vara för tunn för motortypen. Betänk även att SAE-beteckningen ENDAST anger hur tjock/lättflytande oljan är vid 40- resp 100 grader C. SAE-beteckningen säger inget om oljans övriga smörjtekniska kvaliteter - för att få reda på dessa får man leta efter API- och ACEA-beteckningar samt biltillverkarspecifika klassningar av oljorna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag för sju år sen köpte min första "nyare" bmw med 24ventilsmotor så frågade jag den lokala bmw verkstaden vilken typ av olja jag skulle ha i och dom rekomenderade halvsyntetolja,anledningen var att halvsynteten låg kvar bättre på alla lagerytor,kamaxlar osv efter att man stängt av motorn. När man sen startade upp igen så fanns det en bättre oljefilm kvar redan från början.Som vanlig privatbilist var det därför enlit dom bättre med halvsytet.Taxi bilar tex därimot som rullar väldit mycket hade större nytta av helsyntet eftersom dom ju i regel bara startar motorn en gång per dag. |
|
|
Tack Johan! Nu är du känd även i Jaguarklubben... Mvh, Linus |
|
|
Såxåh, jag är inte förvånad över din verkstads svar, men tyvärr stämmer det inte... Dock har det viss historiskt riktighet, då den första generationen helsyntetisk olja som lanserades på 70-talet var för "ren" och därför hade svårt att fästa på stillastående metall. Numer tillsätter man additiv i oljan, t ex av estertyp. Dessa additiv är polära och har bättre vidhäftning än en delsyntisk/mineralisk olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan, vad kör du själv för bil... Och vilken Olja kör du med.. SAE-Betäckning, märke, och typ =) MVH// Jocke | |
|
Johan B: Jo, det stämmer tyvärr fortfarande att vissa syntetoljor, självklart kvalitesberoende, inte hänger kvar lika bra på vissa ställen. Exempelvis på M30 motorer. Där finns inget som helst oljebad för kamaxlar, vippor osv. En M30 motor mår bra av en bra Mineralolja, eftersom den hänger kvar bättre, eller låt säga Längre tid. Den ester du nämner gör skillnad, igen beroende på kvalitet på syntetoljan. Slutsats- en olja av Bra kvalitet är alltid att föredra. Personligen använder jag Kendalls mineral i äldre motorer utan oljebad och Med mekaniska lyftare. I senare motorer med hydraullyftare använder jag Motuls syntet. Båda dessa är Mycker bra oljor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.