|
|
|
|---|---|
|
Kan någon förklara hur hela lambda-systemet fungerar. Det finns ju lambda-givare i vissa bilars avgassystem... 1. Kan man bara ta bort den...? 2. Om ja; vad tjänar man på det? 3. Vad säger besiktningen? _____Vraum!_____ | |
|
En lambdasond är en sensor som sitter placerad efter grenröret och har som uppgift att känna av syrehalten i avgaserna. Själva lambdavärdet baseras efter viktförhållandet mellan luft och bränsle. Värdet 1.0 innebär optimal blandning för bränslesorten. Vid snålblandning, dvs där det kommer mer luft i förhållande till bränsle, så får vi ökad lambda värde, för en fet blandning blir lambdavärdet lägre än 1. Lambda värdet används av motornsstyrenhet så att optimal luft/bränsle blandning kan uppnås. Detta är hur en lambdasond fungerar. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Ok, tackar. Nu fick man lite kött på benen. Kan man ta bort lambda-sonden? _____Vraum!_____ |
|
| tar du bort den så vet motorn ingenting, å kommer inte att gå bra och dra massa bensin | |
|
1. Den slutar ju lambdareglera, men mkt mer händer nog inte. 2. Jag ser inte vad du skulle tjäna på det. 3. Den blir inte möjlig att besikta. Iaf inte en -93a. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Om man tar bort lambdasondenså slutar den som sagt att reglera och går då på ett back-up system som kallas "limp home" Detta programmet finns för att man ska kunna ta sej hem eller till vekstad. När motorn går på limp home har man mycket lägre effekt, högre förbrukning och därmed oacceptabla avgasvärden. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
De äldre motronic går inte in i limp home-läge för att man tar bort lambdan, de tror bara att lambda är perfekt hela tiden. Så de kör på sin mapp som vanligt och man märker ingen skillnad bakom ratten. Konstigt ifall de skulle ändra det i de nyare systemen eftersom det skulle göra att motorn går in i limp home-läge när det inte är nödvändigt. Limp home är ju till för att kunna köra utan lmm o andra ordentliga problem. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Låna en faktabok om motronic och läs den. Det har jag gjort. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Det ska jag göra, men det ändrar inte faktum att det sitter ett par biaserade komparatorer på ingången till processorn som gör att utan sond så är sprutet inte beroende av lambda för att fungera bra. Det har jag kollat/provat i verkligheten. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
I min utbildning (fordonsmekaniker med inriktning på presonbil) Fick vi göra flera mätningar på avgasvärden med och utan lambdasond på olika tändsystem, däriblad motronic. Dessutom hade vi även ett kapitel i vår lärobok just om motornic. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Då är vi väl överens, lambdaregleringen håller lambda=1 och därmed bra avgasvärden. Utan sonden blir avgasvärdena sämre, dock inte i närheten av så dåliga som de blir i limp home-mode. Din utbildning ser jag inte som ett argument. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
DEt kan bero på, den kan gå in i limp home när lambdan går sönder eller kopplas ur. Det är olika på olika motorer. Provade på två motronic motorer, en gick ner i limp home och den andra gjorde det inte, men det kan ju bero på att något annat va dåligt i tändsystemet. Min bror har en celica från 90 och den gick i limp home läge när lamban gick. Vet dock ej vad det är för motorstyrning i den. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
kanske min m50b25 går i "halta hem" limp home läget. Går hyfsat när man startat den kall, sedan går den upp och ner (bergådalbana)i tomgången och dör ibland. |
|
|
Turbovulc: Låter mer som ett vakum läckage. Spraya med startgas över motorn när den är kall och se om den går upp i varv, om den gör det har du vakumläcka. Innan du gör det kan du också starta motorn(kall) och dra ur kontakten till luftmassemätaren. Blir det ingen skillnad då så kan det va den det är fel på. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.