|
|
|
|---|---|
|
hej det är så här jag har en 535i e34a å jag tänkte bytta min topp på den, den har ju 12ventilar ju.. så jag undrar vad händer om man tar toppen i från 34an m5a på 3.6L skulle det funka eller blir det fel som bara... Mvh john JR | |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men det måste väl bli lite heltokigt - M30B34 motorn har 92x86 medans S38B36 har 93.4x86. Skulle det vara tvärtom så skulle det blivit väldigt lustiga squishareor kanske med otrolig tur fungerar någorlunda. |
Paap Reeder |
... hm! Det sitter "samma" topp på 528/ M30 och 535/ M30 ... trots ännu större skillnader i borrning. Många har enligt rykten satt på en M5- topp på sina std 12V- M30 motorer. Det kräver bl a följande ingrepp: - "kedjerasslet" fram måste byggas om till dblkedja - hela "elektroniksidan" måste moddas - motorfästen tas från en M5:a eftersom den motorn ligger litet lägre än en ordinär M30 - avgassidan måste ändras så grenrören passar in ... eller så får man skruva dit ett Mr avgass Jag skruvar med att sätta dit ett M5 / 3,6- block under min M30- topp. Har till 98% knäckt kedjeproblemet ... i mitt fall från dblkeja till enkel. MVH /// Paap R |
Det är iofs sant, skillnaden är mkt liten när jag tittar en gång till på siffrorna - det blir bara en diff på 0.7mm längs med cylinderkanten. Så jag ska nog inte säga att det inte går. Men hur lirar ventilerna på M5 toppen ihop med standard 535 kolvarna Tänkte iofs mest på om tex M5 kammen lyfter insugsventilerna högre/annan timing eller tex om kolvarna skiljer sig på någon viktig punkt. Men om ett antal redan fixat att lägga en M5 topp på en 12V M30 så har de ju uppenbarligen undgått krökta ventiler - så det kanske man inte ska oroa sig för. |
|
okej så man kan säja typ att det inte funkar att göra så.. men då vet man ju det ju. Det är ingen som vet var man kan köpa en topp för jag har letat å ringt som en tok men dom är sålda. så ni vet ingen kompis eller nåt som har en som ligger? mvh john JR |
|
Det går nog som Paap Reeder säger - men det är definitivt inte bolt-on. Är det helt slut på skrotarna? Hittade dock en 535i -89 motor för 3500:- (se Länk annonsen) men den kan ju vara i vilket skick som helst. Paap - borde inte en M30 topp från E28 535i passa på en E34 535i? Eller har vi något som ställer till problem där? |
|
jo jaghar kollat lite på skroten men dom vill ju inte bara sälja toppen dom vill ju sälja motorn ju å det är julite för mycke.. jag tycker att det brode passa men sen så vet man ju inte. tack för länken jag kan ju kolla lite där ju JR |
|
Jo fanns en Länk på en skrot i Linköping. Men annars var det inte många att hänga i julgranen - vem sitter och trycker på alla 3.5 liters toppar? |
|
ja det var en bra fråga vem som gör det.. eller jag tror att dom börjar att ta slut för dom är ju så klena mot värme så det dom går ju sönder å spriker ju så man slänger ju dom jag har ju sj gjort av med två toppar ju.. så dom är inte roliga när dom går varma ju. men vad ska man göra? det är ju bara att hitta nya ju. jag ska kolla på den länken så får man ju se vad som händer JR |
|
| Jag satt själv i samma sits och letade toppar över hela Sverige. Fanns inte en enda topp någonstans. Det var bara ny utbytestopp som gällde. M20 B25 motorn iofs, kanske finns ännu färre M30 B35. | |
|
det är lite jobb att hitta dom men vad ska man göra det är ju bara att leta ju.. JR |
|
Paap Reeder |
... enligt min bestämda åsikt passar en E28/M30- topp rakt av på en dito M30/E34. Finns flera som "kan" detta bättre på AP. (Har iofs en vstrenov M30-topp utan kam och axlar liggandes ...) MVH /// Paap R |
|
hej jag har en topp nu som är okej å så. så det är bara för mej att skruva dit den så får man ju se hur det går.. Du ska ha tack en då. paap reeder. Jo vet du nån bra firma spm säljer el fläktar JR |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.