|
|
|
|---|---|
|
Idag på min födelsedag fick jag otrevlig present från min Bmw 530 dA -99. Den började skaka i tomgång och svarade dålig på gasen. Jag stannade, startade om den och varvade lite. Då gick den bra. Nu när jag ska iväg hem hände det igen. Bilen skakkar i tomgång som en bensinare som inte tänder på alla burkar. Luftmassmättare är byt förra året. Mättarställning är 24000 mil. Vad kan det vara? | |
|
Nu på väg till jobbet bilen skakade av motor vibrationen nästan 30% av körsträckan. Lite ON/OFF efekter hela tiden. |
|
|
Hej! Låter som en/flera dåliga/trasiga spridare.... Det är klart att enklast är att ta bilen till BMW och få detta diagnostiserat så att du inte kör sönder ngt på bilen om det är ngt annat (läs:alvarligare) fel MVH sakke |
|
|
Kan ju också vara Trasig/dålig dieselpump eller ngt annat i bränslesystemet som spökar.. MVH: Sakke |
|
|
Jag har köpt en sådan diagnostik adapter man kopplar in mellan dator och bilen, så jag får själlv läsa av koder. Ringde bmw idag och kollade vad spridare kostar till 530d och de sa 3300 kr/st. KATASTROF! Finns det billigare sätt att fixa fram de? Typ tyskland, noname eller annat? |
|
| Bry dig inte om BMW vid dieselproblem vänd dig till en Bosch dieselverkstad där finns bättre kunskap..och de provtrycker spridarna åt dig och renoverar om det behövs.. Länk | |
|
fel minne säger insprutare till femte cylinder som är pajj. Kanske amatör frågan men vilken är den femte cylinder?. Är det femte enligt tändningen eller femte räknad från torpedväggen? |
|
|
Vad jag vet så räknar man från fronten på bilen, inte från torpedväggen. /Anders |
|
|
Det var rätt, man räknar från fronten. Man kan faktist få igång den en stund om man knackar på den lite lätt. Jag har tagit ut den i alla fall och på måndag ska jag till bosch service med den så får vi se vad de kan göra. Det finns even på bilskrot dessa, är det vettigt alternativ? |
|
| Testa med att slå en skvätt 2taktsolja i tanken 2-3dl så smörjer du upp spridarna och pumpen, de kör ja med lite då och då de blir som en ny bil.Men om bilen har gått 24000mil och spridarna inte är repade förut så är de nog läge för de ändå. | |
|
Det finns en äldre tråd på forumet där en mycket erfaren dieselmekaniker KRAFTFULLT avråder från att hälla 2T-olja i tanken på en Common-rail diesel som 530d 1999. Försök i stället med någon väletablerad dieseltillsats, t ex Red Line. ChristerG525 |
|
|
Jag håller med Christer, prova med att slå i en flaska RED LINE 85 Plus. Länk /Anders |
|
|
Jag ska inte försöka något, jag har en trasig spridare som kommer inte att repareras med 2-takts olja eller liknade hokus pokus :) Den ska helt enkelt bytas. |
|
|
Hej! Lite off topic, men jag frågar i alla fall: Den diagnosutrustning du skaffat - vad kostar den och behövs extra prg.vara till datorn? Var kan man köpa den? Passar den även lills dignosuttaget inuti kupén? Mvh/Saij |
|
| Kör med dieseltillsats var 3,e tank tex Redline el Nectar så slipper man såna här problem. | |
|
Saij: Den kostade 1800 kr och jag köpte den hos 24.se Carsoft mjukvara får du med. Det finns en tråd här på forum som kan besvara alla dina frågor. Länk Lycka till.. Jonek: Tack för tips men nej tack. Det är inte bilen som har köpt mig utan jag köpte bilen, börjar den krångla oftare så byter jag till en som inte krånglar. |
|
|
>>Habul Tack för hjälpen!! Blir nog till att skaffa - så man kan ha lite koll på grejorna själv ;-) Mvh/Saij |
|
|
FACIT: För de som kommer att söka i forumet och undra hur det gick. Jag bytte insprutare för femmte cylinder och bilen funkar utan problem nu. Insprutare köpte jag begagnad för 1750 kr inklusive frakt (1500 kr kostade den utan frakt hos bilskrot) Arbete tog 6 timmar för mig i en vanlig hemma garage. Säkerhet i andra hand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.