AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.646

Montera hardtop?& Är sportcdhassi ett måste?

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Söker nu efter Z3 både i Sverige som i Tyskland. Har funderat rätt mycket på att importera då det finns så stort utbud där. Har dock några frågor.

Jag har tänkt att kanske köra bilen på vintern och tänkte då att en hardtop skulle vara ett bra tillval. Måste man köpa en bil som redan har hardtop eller är förberedd för detta eller går det att montera själv i efterhand? Anledningen är att det inte verkar vara särskilt många bilar med hardtop. Vad kostar monteringsdelar samt själva hardtoptaket i så fall?

Andra frågar rör själva vinterköringen, är det några av er som kör er Z3 på vintern och hur bra går det? Hur bra är rostskydd, väghållning etc ?

Sen en helt annan fråga, hur viktig är egentligen sportchassit? Hade tänkt att köpa en 2,8 men vet inte om sportchassit är någonting jag bara måste ha.
Ev
120
Evotek
123d Coupé-09 (Pärlan)
2002-75 (I dvala)
V40 2,0T-99 (Bruksen)
Elise S1 111S-00 (banan)
Hardtopfästen,mm går att köpa och montera i efterhand.
Paketet kostar ca 5000:-
En begagnad hardtop går att hitta för ca 10000:-

Vinterkörning är inga problem och har bilen antislir/spin är det som vilken annan bil som helst.
Sportchassi är inte fel men kan göra vinterkörningen besvärligare men den är inte mkt lägre än original så det går nog fint.

Tycker inte det är mkt lönt att hämta från Tyskland längre prismässigt men det är klart,utbudet är betydligt bättre.
Försök isf att undvika bilköp runt Berlin,etc och sök längre söderut där bilarna är bättre och troligtvis också priserna.
MVH/

Ang sportchassit.

Z3an är redan rejält "fast" med standardchassit. Nu kommer extemisterna gnälla men jämfört med medelbilen är Z3an faktiskt ganska hård.

Perssonligen tycker jag att det är en perfekt kompromiss mellan komfort och väghållning men det beror väl på hur man ska använda bilen.

Kör du bara på väldigt fin väg och kanske lite bana så är nog sportchassit att föredra.

Hur som helst tycker jag att du ska fara till en handlare som har en lämplig Z3a hemma och be att få provköra.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Ok, tack för inläggen. 15000kr totalt för hardtop är ju helt ok. trodde det skulle vara mycket mer.

Vad gäller sportchassit håller jag mer er tror jag. Bilen är främst tänkt att användas lite som glidarbil på sommaren men med lite klös. Men jag vill kunna turista på dåliga vägar i inlandet utan att skaka sönder. :)

På vintern har jag främst tänkt att ha den som nödbil om tjejens pendlarbil är upptagen och jag bara måste åka någonstans i jobbet.

Ok, mer synpunkter vad gäller hardtop. Behövs det eller kan man lungt köra med cabbtaket på vintern? Blir ljudnivån lägre med hardtop etc? Vilka är de främst för- resp. nackdelarna med HT?

Är duktigt sugen att slå till och äntligen köpa den nu. :)
Ev
120
Evotek
123d Coupé-09 (Pärlan)
2002-75 (I dvala)
V40 2,0T-99 (Bruksen)
Elise S1 111S-00 (banan)
Hardtop på vintern gör STOR skillnad,det blir i stort sett som en vanlig bil.
Köra med cabtak på vintern fungerar men inget att rekommendera då det sliter en del,tror nyare från facelift har isolerad cab(innertak).

Fördelar med hardtop är mkt bättre ljudnivå,ser snyggt ut,Mkt bättre på vintern.
Nackdelen är,omständigt att ta av(krävs 2)förvaringsplats.

Ska du bara köra något enstaka på vintern räcker det med cabben och helst med innertak,detta går också att eftermontera på äldre modeller.
MVH/

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag funderar eventuellt på denna bilen, vad tror ni om den?

Länk
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Iofs har den ju inte hardtop men det kan jag ju eftermontera i så fall.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Kan även tänka mig någon av dessa, dock måste jag ju då importera och det har jag aldrig gjort förr...

Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Den här i sverige är ju ganska fattigt utrustad.
Inga störtbågar, ingen AC, Inga sportsäten, endast vita blinkers bak (kostar dock typ bara 1300 att byta fram och sidor, jag kan fixa linser fram för 950).

Men som sagt var... det är inte den utrustningen som jag skulle vilja ha.
Störtbågar och AC har iaf jag som ett absolut måste. Men det är ju en smakfråga.

Men silver är ju iaf helrätt färg om du ska köra den på vintern!

/Magnus
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Man kan ju inte köpa en bil utan AC för guds skull ! Nä, välj en annan..

E46Cabrio Länk -06
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Har ju även denna som ett alternativ. Tycker att det är schysst att det ingår hardtop, däremot framgår det inte om AC ingår eller ej.
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Tja!
Följde inläggen här i tråden...börja fundera på vilket chassie jag har..hur vet man det? Den jag har verkar ju lite sänkt å så, men finns det att läsa sig till nånstans? Ni verkar ju initierade i frågan, så jag hoppas få en svar..

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Northpaw: Av utseendet på din bil att döma ser det ut som att den har M-chassi, annars kan du få reda på det av din BMW-handlare via ASAP-systemet.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
och M-chassie e lika med sportchassie förmodar jag? *känner mej korkad*

Den har ju all utr som finns så det skulle förvåna mej om den inte hade även det, går asfint på vägen iaf, men tenderar att vilja lyfta på fjädringen runt 210...

Z3 / 2,8 / 1998
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
M-chassi är sportchassi ja!
Ser att du har skylthållare från Lunds Bil på din bil, är det där du har köpt den eller är det den föregående ägaren?

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
observant av dej, men jo, jag böt in min 320 -99 där för två år sedan, skulle vart en snubbe i varberg som ägt den, gått i berlin nåt år innan den importerades.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.