|
|
|
|---|---|
|
Har en 730 -91 som läcker olja i bakkant. Trodde först att det var toppen som gett sig men efter att visat bilen för "Per-Inge" i Vara så konstaterade han att det var oljetrycksgivaren som läckte. då jag är kass på att meka så undrar jag hur svårt är det att byta givaren?????? Caveman77 | |
| Jag skulle gjärna villa veta vart oljetrycksgivaren sitter...och ser ut har en 735 ia | |
|
Om man använder "sök inlägg" på "7-serien" och skriver "oljetrycksgivare" så hittar man flera svar, t ex detta: Länk |
|
|
Tack, har faktiskt sökt som en galning men har väl lyckats missa denna. Kan även upplysa andra om att den är omöjlig att upptäcka om man inte vet vart man skall leta. Altså på vänster sida motorn direkt under ventilkåpan i bakkant. Täckt av kabelhärva samt plastkåpan till spridarna. Kan även tala om att efter en motortvätt på min maskin kunde jag lokalisera mitt oljeläckage till höger framkant på oljetrågspackningen. (Delar av packningen hadde brutits sönder och stack till och med ut.) Har antagligen att göra med att billen stått ett längre tag innan jag köpte den.Skönt med enkla fel. :) |
|
|
Kan meddela att jag nu har bytt packningen till tråget, lite jobb var det allt men inte så farligt. Fick demontera justerfästet till servon, undre bulten till kompressor fästet, fästet till automatlåderören (fick även bända ut dessa ca 10cm från motorn för att få lite rörelsefrihet med tråget.) och kabeln till oljenivån. När detta var gjort lossade jag båda motorfästena och skickade upp motorn med en domkraft ca 15cm och klossade med träregler mellan framvagnsbalken och motorfästena. på dessa låg motorn sedan stadigt medans jag lyfte ner tråget och gjorde det jag skulle. Lite pill men det var det värt, nu kommer det inte en oljedroppe under bilen längre :) Dags för besiktning denna månaden och jag tänker faktiskt vänta med att skruva tillbaka plastskölden under motorn tills efteråt....jag menar man får väl visa att det finns droppfria ex va.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.