|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en E38,728iA-96 19.000mil och behöver byta motor. Kan man byta till en motor som suttit i en 328 alt. 528- 96/97? Jag känner till ombyggnaden för automatväxellådan om den nya motorn är för man.växellda och motorfästen om det är en 328-motor, men hur är det med det elektiska så som styrboxen?Är det kanske mer att tänka på innan man sätter igång? Tacksam för alla tips. hälsn/Thomas | |
| Varför behöver man byta motor i en 728? | |
|
Hej, p.ga följande: spricka i en av cylindrarna som också gjort att topppackn mellan 2 cyl.gått. mvh/Thomas |
|
|
Går bra, men du får även flytta över oljetråget från Din gamla maskin, utöver kringutrustningen :-) Varför inte leta upp en 3.0:a? 231Hk är ju väldigt trevligt... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Ja, Du får ju köpa styrboxarna oxå... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
tack för det tipset ,skall tänka på det med 3,0. Kan det gå att få den igenom Bilprovningen ? De motorer jag funderar på där ingår styrboxen, men är kabelhärvan placerad på samma sida på de olika motorerna 328/528 så man bara kan byta ut boxen och så skall allt fungera ,eller är det mer man måste fixa till? /Thomas |
|
|
Det går bra! Vad SBP anbelangar, så vet det "skit o intet" om huruvida Du har en 2.0, 2.5, 2.8, eller 3.0 i vagnen, då de ser i princip exakt likadana ut :-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
"så vet DE" skall det vara....ursäkta... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Om man skall leta efter en 3,0-motor, mellanb vilka årtal skall den motorn vara tillv.? Vad heter en sådan motor? Med tanke på att min bil har enkel vanos ,alltså motor M52B28 (286.1), och jag måste nog välja en motor som är tillv mellan år ca:94-t.o.m 97, för -98 kom nog dubbelvanos (286.2) /Thomas |
|
|
kanske ifall SBP upptäcker det så kan det bli kostsamt att byte motor en gång till. håller mig nog till 2,8-motor, /Thomas |
|
|
Hej, ja då har man fått bytt motor( bytte inte själv) efter lång väntan på rätt tillfälle. Först hittade jag en motor som suttit i en 528-touring-97a men det visade sig att oljetråget satt på andra hållet så sumpen var innåt mot torpedväggen till. Fick sedan tag på en motor som suttit i en 728iA -98 och det fungerade bra. Motor skall ha gått 4800mil (hoppas det stämmer) och går tyst och fint. Skönt att man slipper köra S80-01 längre, får frun köra så länge tills den byts ut mot annat i bilväg. mvh/Thomas |
|
|
Hittade denna intressanta sidan ,jag som inte är så insatt i hur saker igentligen fungerar, på Internet angående hur t.ex.en Automatväxellåda funger. Länk |
|
| Det gäller att ha tur, det finns ju de som inte ens gör skillan på en 320 motor och en m3 motor. SBP alltså | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
DME boxen är kodad till just din bil ihop med startspärren EWS så det går inte att byta till begagnad DME box (okodbar) så ska du byta motor välj en likadan. Och använd dina orginalbox. |
|
Ok, har orginalboxarna kvar + kabelhärvan. Bara bytt själva motorn. Tyvärr är något ej som det ska: 1) skulle göra diagnos(carsoft) med programmet hittar inte modulderna utan svarar: modules does not respond. Gäller samtliga moduler. Har fungerat på gamla motorn gjort diagnos flera gånger. 2) vid start är det ett högt "burrade"ljud från motorn och växellådan, Med efter ett par kilometer så går allt kanon bra+tyst. Dock några små "ryck" ibland när man gasar ifrån stillastående,t,e,x vid rödljus. Inte alla gånger men ibland. Så nu är det ? i pannan på en. ! |
|
|
Hej, är det någon som har någon bra idé vad som ev.kan vara för fel så är jag mycket tacksam för alla tips? idag skulle jag kör "check-control" från förarplatsen men det fungerar inte. Helt "svart" i displayen. Thomas Lj. |
|
|
nu fungerar Check-control, det var mitt fel,(glömt hur man gjorde). Betr.växellådan fick jag efter koll hos bilmek, rådet att fylla på olja i automatlådan, är nog låg oljenivå!. Har inte testat att göra diagnostest får ta det s.f.sm när jag får tid. Thomas Lj. |
|
|
fick tid nu, tyvärr "modules does not respond.Provat med att vrida tändningen av/på ett par gånger med det hjälpte inte. Kan man start bilen och ha den igång när man kör Diagnosen ?om man misstänker att batteriet bara håller ca 12V ? Någon som vet om det finnes en speciell säkring till diagnosuttaget? Bilen är en E38 728iA -96. Och omdet finnes en var sitter den? Tacksam för alla tips. mvh Thomas Lj. |
|
|
hittade felet. Det var ett kabelbrott på komunikationskabel mellan diagnosuttaget i motorrummet och interfacet. Nu fungerar diagnosen. mvh Thomas Lj. |
|
|
Hej nu funkar allt ok. Burrandet kom ifrån avgasröret som vibbrerade och kom emot en "fäste" bakom växellådan. Efter lite påfyllning av olja iAutm.vxllådan så fungerar den nu oxå jätte bra. Nu är det bara tuta och köra:! mvh/Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.