AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.952

Tolkning av chassinummer

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Vad står tionde siffran för? Har sett att det skulle vara årsmodell men det stämmer inte.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Länk (scrolla ner en bit)

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Masten, tack. Det står 'utan kodning' för siffergrupp 5 som motsvarar tionde siffran. Betyder det helt enkelt att den inte betyder något?
På en del märken av Europamodell "BMW är ett av dom" så används inte tecken 10 till årsmodell, vilket är ett krav i Nordamerika, det är därför BMW/MB med fler har ett annat system där, till BMW kan du ta reda på vilken månad bilen är byggd, www.realoem.com , dock får du inte reda på vilken årsmodell den är av, i motsats till vad vissa BMWhandlare berättar finns det INTE ett bestämt datum för årsmodell byte på BMW, i och med att Vägverket inte längre bryr sig om årsmodeller kan det vara svårt att få tillgång till information om vilken årsmodell en yngre BMW är av.

Till Mercedes-Benz är det enklare, på den Ryska MB klubbens hemsida kan man knappa in chassinumret och på bilar strax efter årsmodellbytet står det.

Länk

Mvh Stephan
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Stephan: Vad är det egentligen som avgör vilken årsmodell (eller modellår som bilfabrikanterna numera säger) en BMW egentligen är?

(Du ska få lite utrustningslistor någon dag förresten, jag har inte glömt det :) )

/Masten

Masten; Bilfabrikanterna bestämmer det dom tycker passar bäst, och det kan därför vara skillnad mellan 330i, 330iT, 330iA, 330iAT, men vad som avgör vet jag inte, bara att skillnader finns, 540i/6 LHD ECE-96 första bil skiljer mellan Limo och Touring, Limo sista bil i juni-95, Touring tredje i juli-95.

Det är en djungel, en förklaring kan vara att beställda bilar ska kunna levereras och då får förändringarna/nya modellåret vänta tills dom bilarna är tillverkade, därav skillnader mellan växellåda/kaross, men det är bara en gissning.

Pratas det modellår/årsmodell internt hos återförsäljare?

Det jag skriver är baserat på dom uppgifter som kommit mig till del, jag har inte första handsinformationen, men det saknar många återförsäljare också, och dom som samtidigt säger BMW byter alltid årsmodell 1/9 och sedan fortsätter, 540i/6 E34 och M5 Touring har aldrig tillverkats är inte längre trovärdiga.

Mvh Stephan

Ps, Kul då har jag något att vänta på, köpte för övrigt hela 80-talets Auto Motor und Sport från Tysk privatperson, dom bör dyka upp denna eller nästa vecka, 1990 till i dag har jag redan=) Frakten var halva kostnaden.

Ds, Hur går det med Z-registret? Har du varit inne på Tozzy: s sida?

Mvh Stephan
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Stephan: Oj, att det var så invecklat visste jag inte!

Hos återförsäljaren jag jobbar hos pratar vi årsmodell, men jag vet att många tillämpar modellårsbegreppet.

Z-registret jobbar jag med för fullt, men i nuläget består det mest av en himla massa regnummer - ska ta mig i kragen någon dag och föra in datauppgifter för alla. Tozzys sida har jag inte varit inne på, det krävs något login vad jag har förstått? Kanske bäst att fortsätta diskussionen via privatmeddelanden istället.

/Masten

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Stephan735i och Masten, tack för förtydligandet.

Det finns ju ämne till en hel bok, eller i alla fall en lång artikel. Hade platsat i vilken biltidning som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.