AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
727

Skrämmande för oss konsumenter ang bilstereos och andra saker !

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Satt och letade efter en indash enhet till bilen tror ni inte att jag hittade en "pioneer" modell för 4200 ist för 16-20 tusen fy skäms...via china markanden som står för den största delen av indash och högtalare till bilar 95% tillverkas utomlands 5% i sverige på ett ungefär...

Den som är insatt vet at det funkar så idag likadant med lcd tv som tillverkas i turkiet nånstans de gör ca 9 miljoner tv:s om året och det är många företag som köper o sätter sitt eget märke...

Och bilindustrin likaså , men anledningen till att jag skriver detta är för att det är skrämmande lite konkurrans på marknade , hade alla vetat om detta så hade det nog varit mer populärt att gå ihop och beställa själva från utlandet man kan spara många många tusen på detta sätt...

ville bara skriva av mig lite men konstigt att folk bara accepterar kostnaderna för saker när de i själva verket skulle kunna få det billigare till samma kvalitet, jag är sådan att jag kollar allt supernoga innnan jag köper , riktigt sitter och luskar i det...

En lcd tv från daewoo behöver inte vara sämre än en sony lr lg tex..

Någon som har något att tillägga ??

Mvh Niklas

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Kan ju skilja något litet på sakerna men i grund och botten kommer det säkerligen från samma tillverkare , lägger ut ett ex här...

Pioneer hos brl..

Länk

Lm från china

Länk

Kolla prisskillnaden dock inte så stor på dessa jmf men säkerligen på andra produkter som tillverkas.....

Mvh Niklas
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Länkarna stämmer inte. BRL länken går till startsidan. Misstänker att det är därför ingen kommenterat.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Om BLR-länken avser Pioneer AVIC-X1BT, så är det en redig prisskillnad. ca 20000 mot 3200 om jag inte missförstod kinesens information. Synd att man inte vågar chansa.

Mvh
Mikael
Tittade en gång till och hos kinesen nämns inte navigation, så det var nog fel av mig att ens nämna det. Troligen annan apparat. Sårri.

Mvh
Mikael
Lite finns allt att tillägga. Visst kan man handla billigare i många länder utanför Sverige, fast att t.ex Kina skulle ligga i framkant på utveckling och tillverkning på t.ex bilstereo stämmer inte riktigt.
Däremot stämmer det att man kan få en konstruktion eller färdig apparat av inte alltför komplicerat slag kopierad i Kina på c:a en vecka, inklusive verktygstillverkning och rubbet, helt fantastiskt.
Det är inte svårt idag att importera från t.ex Kina, vad man ofta glömmer är att det kommer tull och svensk moms på priset, service och support, svenska manualer osv får man givetvis stå för själva. Glöm att det är t.ex Pioneerkvalité på en apparat även om den ser lika dan ut för ögat.
De världsledande tillverkarna av t.ex LCD-paneler finns i Japan och Sydkorea, ingen annan kommer i närheten. Att tro att Westel i Turkiet använder 1:a klass paneler på sina no-name TV osv är att skjuta sig i foten. Det förekommer (enligt rykten) en icke ringa handel med t.ex LCD-paneler som av olika anledningar inte håller måttet. De må vara störst i EU, tveklöst vad gäller det numerära antalet apparater och helt riktigt säljs de sedan med mera eller mindre kända märken på fronten, hos Netonnet t.ex kan man handla mycket som kommer från Westel. Inget fel i detta men visst är det skillnad om man ställer TV:n bredvid en Philips, Panasonic eller Pioneer t.ex.
Ett gammalt vist talesätt säger att man får sällan "någonting för ingenting",

FP
Håller med dig i stort folke, men det finns även legotillverkning i tex Kina där vissa komponenter importeras för att sedan monteras ihop där. Ett exempel på detta är min lokale stereonasare som hade två par högtalare han visade upp som bortsett från en guldplättering + varumärke var identiska. Det ena kostade 20000 och hade ett fint märke påsatt det andra 7000 och saknade plätteringen och märket. Båda kom från samma fabrik som anlitades för legotillverkning av det engelska high end märket. Kinamän är erkänt luriga och det har sina risker att lägga ut legotillverkning där. De drar sig inte alltid för att kopiera det de tillverkar åt andra och sedan sälja det vidare. Kina har förvisso massor med lagar, men till skillnad från Sverige så är det den lokale starke mannen som bestämmer vilka som ska följas (och skydd mot varumärkesintrång kommer långt ned på prioriteringslistan) och en ytterligare skillnad är att kina trots regimen är ett mycket decentraliserat land där centrum inte på allvar sätter ned foten förrän den nationella enheten/säkerheten hotas. Lite OT ;)

Mvh
Mikael
Om man t.ex. köper från Asien gäller det att man förstår vad man ger sig in på, lite som Folke är inne på. En vän till mig köpte en systemkamera i Singapore, när han har problem med den får han skicka den till Singapore då garantin täcks endast i Asien trots att detta stora företag finns representerade i de flesta länder. Detta har han gjort en gång. En annan gång gick det ut någon servicebulletin (motsvarande) där mjukvaran på hans kamera skulle uppdateras och då gick det plötsligen bra att få den servad i Sverige.

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.